Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Bombay Boulevard

Av Posted on Inga taggar 0
C-Haakan-Elofsson_fg700wider.jpg

Ständigt pågående liv i Bombay …

C-Haakan-Elofsson_fg700wider.2.jpg

… fångat av fotograf Håkan Elofsson.

Vintern 2007 bodde jag i Bombay, som sedan 1996 officiellt heter Mumbai. Jag skrev reportage om staden och om näraliggande Goa för Vagabond, rapporterade nyheter för TT, researchade två böcker, dels andra upplagan av min Indienguide, dels en ny reportagebok som kom att heta ”Indien – elefanten som började dansa – och så skrev jag ett reportage om Kerala för det allra sista numret av magasin ETC.

ETC var tidningen som jag redan 1980, som 18-åring, bläddrade i med en känsla av att ”Ja, just det, det är ju så här det ser ut i världen!”. Att till slut – i allra sista utgåvan – få medverka i ETC kändes ärofullt.

Håkan Elofsson fick däremot vara med redan då det begav sig för drygt 30 år sedan. Han reste och fotade många reportage för tidningen. Det om Sri Lanka minns jag bäst. Mörka, suggestiva bilder uppdragna uppslagsvis och utdragna på mer än 30 sidor, om jag minns rätt, ackompanjerad av en fantastisk text av Johan Ehrenberg, tidningens grundare och eldsjäl.

Vintern 2007 tog Håkan Elofsson bilder till ”Elefanten som började dansa”-boken och flera av reportagen som jag skrev. Men vid sidan av drog han igång ett fotoprojekt som nu, sex år senare, är i hamn, i alla fall till stor del (vem vet, det kanske blir fler bilder, det kanske blir en bok också). En så stor del i alla fall att det kan bli en utställning på Fotografiska museet i Stockholm.

Metoden bakom bilderna i utställningen Bombay Boulevard är helt på tvärs med vad reportagefotografer brukar få lära sig om att lära känna miljöer och människor, vinna respekt och knyta band. Istället valde Håkan att hyra en taxi, ständigt rattad av den blide Rashid, och saktra glida upp- och nerför gator där fattiga trottoarboende lever sina liv. Genom en nervevad bakruta lät Håkan kamerans motor arbeta. Klick, klick, klick, klick… Tills han skapat en bård av bilder av Bombay, av fattigdom, av mänskligt umbärande.

Så här har Håkan själv formulerat sina våndor kring arbetet med bilderna:

”Jag sitter i en taxi med nervevad ruta, söker intuitivt händelser i det pågående vardagslivet. Jag funderar medan jag fryser ögonblicket, ifrågasätter mitt tillvägagångssätt, mig själv som fotograf och människa. Vem är jag som sitter i en taxi och fotograferar fattigdomen i Bombay? De kan inte värja sig från min kamera. Jag tar ifrån dem det sista de har, sin integritet. Som fattig är man genomlyst, både från allmänhet och myndigheter. Jag får genuint dåligt samvete. Christer Strömholm och Anders Petersen lärde mig att ta ansvar för mina bilder, att vara på ta-avstånd. Men det är det enda sättet att visa en ärlig och oförställd bild av det pågående livet här i Bombay. Det var uttrycksmässigt väldigt befriande att känna in stunden och gå på min känsla. Kameran hinner inte ställa om verkligheten, den är precis där.”

Missa inte! 28 juni öppnar Bombay Boulevard-uställningen på Fotografiska.

• Läs mer om utställningen här!
• Läs mer om och köp min och Håkan Elofssons reportage- och fotobok ”Indien – elefanten som började dansa” här!
• Och här på Indien Online kan du läsa Elefanten-bokens första kapitel.

Elefantenboken.jpg

Två uppslag ur min och Håkan Elofssons bok "Indien – elefanten som började dansa (Bilda förlag, 2007).