Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Gangstarap i Indien

Av Posted on Inga taggar 0

Titta på videon här ovanför med indisk gangstrap/bhangra. På bröllop och byfester runt om i den indiska delstaten Punjab sjungs en ny sorts sånger. Det är sånger med texter som innehåller drömmer om en rättvisare och jämlikare värld och manar på lyssnarna att bekämpa kastsystemet.

Indiens daliter – som förr kallades oberörbara eller kastlösa – brukar inte förknippas med rättfram politisk agitation, utan med ett tyst accepterande av sin ödesbestämda och medfödda lott. Enligt ortodox hinduisk tro är man född in i sin sociala och religiösa status och kan under sin levnad inte göra så mycket åt det. Med andra ord är det lika bra för de lägsta kasterna att slå ner blicken och knota på.

Men det hindrade inte juristen och ekonomen Bhimrao Ramji Ambedkar att sätta sig på tvären. Under självständighetsrörelsen mot britterna arbetade han för ett Indien fritt från kasthierarkier. När Indien 1947 blev självständigt utsågs han till justitieminister och fick vara med och skriva Indiens grundlag.
Det hindrar heller inte dalitbanden i Punjab i landets nordvästra hörn att göra musikvideor där man sjunger om rättvisa, viftar med vapen och klär sig som amerikanska rapmusiker med solglasögon och guldkedjor.

För de nya unga fräcka
dalitbanden har Ambedkar, som dog för 57 år sedan, blivit en symbol för att man kan utmana överheten.
Jelly Tharawal, en av dalitbandens låtskrivare, säger att hans ambition är att sprida Ambedkars budskap om ett ”värdigt och jämlikt liv för alla”. Satwinder Singh Azaad, en annan populär dalitsångare i delstaten Punjab, berättar att man tidigare dansade till de högkastigas sånger, men att man nu bytt ut dem mot dalitbandens musik.
– Kampen, slår han fast, går ut på att vi ska få rätt att hävda vår identitet med värdighet.

Trots att de största politiska partierna i varje valrörelse lovar ett rättvisare Indien fortsätter diskriminering – år ut och år in. Den organiserade politiska kampen för daliternas rättigheter har länge betraktats som subversiv och farlig av indiska myndigheter. Och i Youtube-klippen som visar de nya dalitbandets låtar ser man svärd som svingas och gevär som avfyras.
Vill dalitmusikerna förändra samhället med våld, precis som maoisterna som slåss för stamfolken i djunglerna i östra Indien?
– Nej, ingen fara, intygar Satwinder Singh Azaad. Dalitbanden respekterar alla, oavsett bakgrund, förklarar han.
Eller som en annan dalitartist, Pamma Sunnar, sjunger i låten Cool Chamar som också finns att lyssna på på Youtube:

Istället för att be,
beväpna er,
vapnen ska vara samarbete och utbildning,
rättigheter ges inte bort,
rättigheter måste man ta.

Mera gangstarap
Läs mer indisk gangstarap. Här är en längre artikel jag skrev för Utrikespolitiska institutets tidning Internationella studier, och här är ett radioinslag som jag gjorde för Obs i Sveriges Radios P1.

Indisk rap på tv
Ikväll sänder SVT:s Kulturnyheterna ett inslag om den indiska gangstarapen från Punjab, där även jag intervjuas.

En indisk Martin Luther King
• Bhimrao Ramji Ambedkar föddes 1891 i den oberörbara mahar-kasten. Mot alla odds fick han en fin utbildning och blev jurist och ekonom.
• När Indien blev självständigt blev han landets första justitieminister och skrev in i grundlagen att alla indier, oavsett kast, ska ha samma värde.
• Kort före sin död 1956 konverterade han från hinduism till buddism i protest mot att högkastiga hinduer inte ville ge bort sina traditionella privilegier.
• Idag är Ambedkar idol för många lågklastiga indier, men också andra minoritetsgrupper. Han står också staty i många städer och sjukhus och flygplatser har uppkallats efter honom.