Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Hotellhämnd

Watson_Taj_Mahal.jpg

Hotel Watson idag till vänster, reklam för Taj Mahal Hotel från 1910 till höger.

Skulle du vilja bo på hotellet på bilden till vänster? Nej, eller hur! Förfallet, svartmögligt, gistet. Hotel Watson heter det, och det ligger på Fuller Road i Bombay. Eller hette, eftersom det stängt sedan det dött sot- och mögeldöden.

Hotel Watsons historia
är en bitterljuv saga. Indiern Jamset-ji Tata kom hit en dag när förra seklet var ungt och ville checka in. Det fick han inte. Hotellet hade på den tiden en strikt white-only-princip. Herr Tata var brun – så det gick inte för sig.

Förgrymmad och upprörd bestämde sig Tata för att starta ett eget hotell (se affischen till höger med reklam för det då relativt nystartade hotellet) för att visa de där rasistiska britterna var skåpet skulle stå. Ett hotell där bruna människor kunde äta gott, mingla upprymt och sova lugnt. Och det gjorde han – och det med med råge. Han grundade det som idag är Taj Mahal Palace, ett av Indiens överdådigaste, mest kända och mest klassiska hotell.

Alla indier har en relation till det 110 år gamla hotellet. Tillsammans med intilliggande triumfbågen Gateway to India får det ofta representera hela Indien. Dessutom förekommer hotellet i hundratals Bollywoodfilmer.

Hotel Watson däremot
är ett ruckel, numera stängt för hotellgäster, en icke-plats, en skamfläck och en historisk rest från en tid då britterna styrde och indierna var styrda.

Som en ödets ironi driver herr Tatas familj idag en av världens mäktigaste företagskoncerner. Hotellgrundaren Tatas arvingar har expanderat långt bortom Bombay och driver idag en global lyxhotellkejda och äger de tidigare så ur-brittiska bilmärkena Jaguar och Landrover och tidigare ur-brittiska Tetley Tea, samtidigt som man dominerar indiskt näringsliv och börjat köpa upp europeiska och amerikanska basnäringar, till exempel världens stålindustri.

”Imperiet slår tillbaka”, som en ledarskribent på Times of India formulerade det när det anrika Bombayföretaget köpte ännu ett brittiskt företag för några år sedan.