Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Sista minuten-tåg

Indisktagstation.jpg

Väntan på tåget. Ibland blir den lång. Men förvånansvärt ofta går tågen i tid. Och trafikinformationen på stationerna är nuförtiden riktigt bra. Foto: Thinkstock

Nu börjar även indiska järnvägen med så kallade dynamiska priser, alltså såna som praktiskt taget alla världens flygbolag och många järnvägsbolag i väst, bland annat svenska SJ, haft i årtionden. Ni vet: en del riktigt billiga boka tidigt-biljetter och sista minuten-biljetter, och däremellan dyrare biljetter om tåget är nästan fullbokat och billigare biljetter om det är gott om lediga platser nära avgång.

Men de dynamiska priserna inför inte överallt, utan på 20 populära långdistanslinjer runt om i Indien. Biljetterna med dynamiska priserna kan du bara köpa på internet och de är inte avbokningsbara. Två klasser erbjuds: AC-II och AC-III, det vill säga med indiska mått bekväma klasser i luftkonditionerade liggvagnar – med antingen två eller tre bäddar på höjden.

På resten av Indiska järnvägens linjer gäller den gamla statiska prismodellen, som är ganska sympatisk, tycker jag. Samma pris oavsett när du bokar och möjlighet att avboka biljetten ända fram till avgången.

Det är ett krux med de populära tågen med de dynamiska priserna: som utlänning som saknar indiskt mobiltelefonnummer är det stört omöjligt att boka online. Tidigare kunde du det på exempelvis indiska resesajten Cleartrip.com, men sedan ett par år tillbaka måste du även där först registrera en användare på indiska järnvägens bokningssajt – och där krävs som sagt indiskt mobilnummer, dit en verifieringskod skickas.

Har du indiskt mobilnummer? Grattis! Vi andra som ännu befinner oss i Sverige och inte skaffat oss indiskt simkort? Ja, vi stackare får vända oss till en resebyrå specialiserad på Indien, en resebyrå som har agentavtal med Indian Railway, till exempel Indcenresor, för att komma åt tågbiljetterna.

Ootytåg.jpg

Du bara måste åka sydindiska Nilgiribergens smalspåriga järnväg, där ett ånglok puttar de pyttesmå gamla vagnarna uppför bergen till semesterorten Udagamandalam, också känt som Ooty, är en maffig reseupplevelse. Foto: Thinkstock

Att flyga inrikes i Indien är extremt billigt och lättbokat på nätet. Därför är det synd att järnvägen krånglar till det så här. För vem minns en indisk flygresa ett år efter hemkomsten? Ingen. Allt är (oftast) som i väst, allt flyter (oftast) smidigt och du kommer (oftast) fram utan ett enda reseminne.

Att åka tåg däremot, det bjuder på sällsamma dofter, färger och sinnesupplevelser, möten med spännande människor och i bästa fall till och med nya vänner. Att sitta på ett långdistanståg med en påse nyrostade jordnötter och en kopp chai, som du just köpt från ambulerande te- och kaffeförsäljaren, känna hur vagnen skakar och skallrar och titta över vintertorra flodbäddar, byar med lerhyddor med halmtak, akaciaträd, senapsfält och mangolundar, ja, det är en reseupplevelse ingen borde dö förutan.

Missa inte! Läs om makalösa indiska tågresor. Jag tipsar om mina favoritsträckor: 9 indiska tågresor du inte får missa!

Travel Blog Awards 2014!
Nu kan du sluta kämpa efter att leta billigt flyg – på Supersavertravel har vi samlat våra bästa erbjudanden!

Min senaste bok, berättelsen om indiern som cyklade till käleken i Sverige, New Delhi-Borås, finns nu som pocket i bokhandeln och hos nätbokhandlare som Bokus och Adlibris.