Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Tåg Stockholm–Calcutta

Tag-teheran-istanbul.jpg

Författaren Paul Theroux reser i den fascinerande reseboken Den stora järnvägsbasaren (1975) med tåg från London via Istanbul till Asien. Sedan dess har krig och konflikter försvårat, för att inte säga omöjliggjort Theroux klassiska tågrutt.

Nu är läget ljusare – och en tågresa
från Stockholm till Calcutta är fullt möjlig. Jag har kollat lite tidtabeller och räknat på biljettpriset. Så här reser du:

Dag 1-4: Stockholm–Köpenhamn–Istanbul
Ta snabbtåget till Köpenhamn och hoppa sedan på Hamburgtåget. Därefter reser du via Wien, Budapest, Belgrad och Sofia till Istanbul och efter drygt 60 timmar är du framme på Sirkecistationen. Hela resan från Stockholm till blir ganska dyr – kanske 4 000–5 000 kronor – men bjuder för övrigt inte på några stora problem. Och det där med att komma fram snabbt kan du ju strunta i. Passa på att stanna i några städer på vägen. Ett par nätter i Wien, en natt i Budapest, en extra kväll i Belgrad …

Dag 5-8: Istanbul-Teheran
Ta en färja över Bosporen till Haydarpasastationen på asiatiska sidan och hoppa på bekväma Trans-Asia Express, som avgår varje onsdag och tar tre dagar. Resa med plats i sovkupé: 500–600 kronor.

Tag-pakistan.jpg

Dag 9–10: Teheran-Kerman
Ta nattåget som går från Teheran varje dag klockan 16.45 och anländ i Kerman 5.50 nästa morgon. Bekväma luftkonditionerade 4-bäddskupéer. Biljetten är mycket billig: 140 kronor.

Dag 11: Kerman-Bam
2004 förlängdes järnvägen till Bam. I Kerman hoppar du därför på Bamtåget som avgår 8.30 och är framme 11.30. En vacker resa genom öknen. Kostar löjligt lite, bara 30–40 kronor.

Dag 12-13: Bam-Zahedan
Mellan Bam och Zahedan, finns ny räls sedan sommaren 2009. oklart om det går passagerartrafik. Håll tummarna. Om inte är det ändå inga problem: ta bussen, det går flera om dagen.

Dag 13–14: Zahedan-Quetta
Klockan 8.30 den 3.e och 17:e i varje månad avgår ett tåg från Zahedan som anländer i Quetta i Pakistan 15.20 nästa dag. Enkla sittvagnar, inga liggvagnar, ingen restaurang. Ladda med matsäck och mycket dricksvatten. Biljetten kostar ett par hundra. Det händer att tåget ställs in på grund av oroligheter. Förbered dig på några veckors väntan i Zahedan.

Dag 14–15: Quetta-Lahore
Ta Quetta Express till Lahore. Går dagligen, tar 24 timmar, är bekvämt och har luftkonditionerade sovkupéer. Kostar drygt 200 kronor.

Dag 15: Lahore–Amritsar
Två gånger i veckan går Samjhota Express, som tar sju timmar till Amritsar i Indien. Tåget fortsätter direkt till Delhi. Men vila ut en natt på hotell och besök sikhernas fantastiska Gyllene tempel. Finns biljetter i alla klasser, men luftkonditionerad andra klass går på cirka 200 kronor.

Dag 16: Amritsar-Delhi
Många tåg att välja mellan, både dagtåg och nattåg. Räkna med 150 kronor.

Dag 17–18: Delhi–Calcutta (Kolkata)
Ta nattåget Rajdhani Express till Calcutta. 300 kronor med liggplats.

tag-indien.jpg

Slutsats
Voilá, 18 dagar efter att du klev på tåget på Stockholms central och nästan tusen mil från Mälardalen befinner du dig i Calcutta. Totalpris: mellan 6 000 och 7 000 kronor enkel resa. Hur du ska boka allt detta är ett krux. Ett tips är att boka Stockholm–Istanbul på Deutche Bahns sajt och Istanbul-Teheran på turkiska järnvägens sajt. Och resten av biljetterna köper du längs vägen, vilket förmodligen gör att du inte kan följa mitt stränga tidsschema. Men vem har, som sagt, påstått att det ska gå snabbt? Och okej, det är billigare att flyga, men tåget är miljövänligare – och efter resan har du stoff att skriva en uppföljare till Theroux klassiska reseskildring.

Läs Vagabonds Indienreportage!

Follow on Bloglovin

Travel Blog Awards 2014!
Nu kan du sluta kämpa efter att leta billigt flyg – på Supersavertravel har vi samlat våra bästa erbjudanden!