Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Tåg Europa–Indien

India-overland-map.jpg

Fågelvägen är det 700 mil från Narvik till Dhaka, men räls- eller bilvägen är det längre, förmodligen runt 1 000 mil. Kartan är hämtad från sajten The Man in Seat 61.

Hur långt kommer man i världen med tåg? Transsibiriska känner du till, men det finns en sydligare väg österut.

Författaren Paul Theroux
reser i den fascinerande reseboken Den stora järnvägsbasaren (1975) med tåg från London via Istanbul till Asien. Sedan dess har krig och konflikter försvårat, för att inte säga omöjliggjort Theroux klassiska tågrutt.

Nu är läget ljusare – och en tågresa från Narvik i Nordnorge till Dhaka i Bangladesh är fullt möjlig.

Tågen mellan Kolkata (Calcutta) i Indien och Bangladesh började gå igen efter många års uppehåll så sent som 2008. Och sista felande länken, mellan Bam och Zahedan, fick räls året därpå.

Så här reser du:

Dag 1-5: Narvik–Stockholm–Köpenhamn–Istanbul
Tåget avgår 10.57 och är efter byte i Boden framme i Stockholm 7.45 nästa morgon. Därefter tar du X2000 till Köpenhamn. Och bara tre–fyra byten och drygt 50 timmar senare är du framme på Sirkecistationen i Istanbul. Hela resan från Narvik till Istanbul blir ganska dyr – kanske 4#000–5#000 kronor – men bjuder för övrigt inte på några stora problem.

Dag 6-9: Istanbul-Teheran
Ta en färja över Bosporen till Haydarpasastationen på asiatiska sidan och hoppa på bekväma Trans-Asia Express, som avgår varje onsdag och tar tre dagar. Resa med plats i sovkupé: 500–600 kronor.

Dag 10–11: Teheran-Kerman
Ta nattåget som går från Teheran varje dag klockan 16.45 och anländ i Kerman 5.50 nästa morgon. Bekväma luftkonditionerade 4-bäddskupéer. Biljetten är mycket billig: 140 kronor.

Dag 11: Kerman-Bam
2004 förlängdes järnvägen till Bam. I Kerman hoppar du därför på Bamtåget som avgår 8.30 och är framme 11.30. En vacker resa genom öknen. Kostar löjligt lite, bara 30–40 kronor.

Dag 11-12: Bam-Zahedan
Sedan några år tillbaka finns räls på en sträcka som tidigare utgjorde ett glapp i tågresandet från väst till öst. Mellan Bam och Zahedan nära pakistanska gränsen slipper du sedan 2009 byta till buss, utan kan ta tåget istället. 50 kronor.

Dag 12–13: Zahedan-Quetta
Klockan 8.30 den 3.e och 17:e i varje månad avgår ett tåg från Zahedan som anländer i Quetta i Pakistan 15.20 nästa dag. Enkla sittvagnar, inga liggvagnar, ingen restaurang. Ladda med matsäck och mycket dricksvatten. Biljetten kostar ett par hundra. Det händer att tåget ställs in på grund av oroligheter. Förbered dig på några veckors väntan i Zahedan.

Fulltombord_indiskttag.jpg

Lugn, så här fullt är det nästan aldrig. Men kan förstås hända, om det är Kumbh Mela eller nån annan stor religiös festival i faggorna.

Dag 13–14: Quetta-Lahore
Ta Quetta Express till Lahore. Går dagligen, tar 24 timmar, är bekvämt och har luftkonditionerade sovkupéer. Kostar drygt 200 kronor.

Dag 14: Lahore–Amritsar
Två gånger i veckan går Samjhota Express, som tar sju timmar till Amritsar i Indien. Tåget fortsätter direkt till Delhi. Men vila ut en natt på hotell och besök sikhernas fantastiska Gyllene tempel. Finns biljetter i alla klasser, men luftkonditionerad andra klass går på cirka 200 kronor.

Dag 15: Amritsar-Delhi
Många tåg att välja mellan, både dagtåg och nattåg. Räkna med 150 kronor.

Dag 16–17: Delhi–Kolkata (Calcutta)
Ta nattåget Rajdhani Express till Kolkata. 300 kronor med liggplats.

Dag 17–18: Kolkata–Dhaka
Maitreyi Express – Vänskapsexpressen – går sedan 2008 – efter 43 års uppehåll – från Indien till Bangladesh huvudstad. Resan tar 13 timmar, varav fyra–fem timmar ägnas åt pass och tullkontroll. 200–300 kronor i bekväm klass.

Slutsats
Voilá, 18 dagar efter att du klev på tåget i Narvik och över tusen mil från Nordnorge befinner du dig i Bangladesh huvudstad.
Totalpris: mellan 6 000 och 7 000 kronor enkel resa.

Okej, det är billigare att flyga, men tåget är miljövänligare – och framförallt: efter flygresan finns det inget att berätta, men efter den här tågresan har du stoff att skriva en fyllig uppföljare till Theroux klassiska reseskildring.

3bocker.jpg

På väg till Indien? Glöm då inte att ta med min Indien – personlig guide (Vagabond/Norstedts 2013). Och så mitt självklara Alla hjärtans dag-lästips: dokumentärromanen New Delhi–Borås – den osannolika berättelsen om indiern som cyklade till kärleken i Sverige (Forum 2013/Månpocket 2014).

Läs också:
9 indiska tågresor du måste göra innan du dör.
Res runt Indien med tåg – så gör du!

Keralafilm.jpg

Lyssna!
Varför är män i filmer från Kerala så mulliga och har så kraftiga mustascher? På söndag 8 februari kl 12.55 ska du lyssna på Radiokorrespondenterna i P1. Jag pratar då om indiska böcker och filmer med Sveriges Radios kulturkorrespondent Roger Wilson och SVT:s Indienkorrespondent Malin Mendel Westberg.