Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Det är böndernas fel att Delhiborna är insvepta i dimma

Av Posted on Inga taggar 0
Security personnel stand guard in front of the India Gate amidst the heavy smog in New Delhi, India, October 31, 2016. REUTERS/Adnan Abidi - RTX2R4NJ

Säkerhetsvakter framför Gate of India vid Rajpat och presidentpalatset i New Delhi häromdagen.

New Delhi, Indiens huvudstad, har i många år haft problem med morgondimma i december och januari. Från gryning fram till lunchtid har dimman legat tjock över staden i allmänhet och Indira Gandhi International Airport i synnerhet, vilket lett till försenade flyg över hela Indien, eftersom en morgonförsening fortplantar sig på andra flighter den dagen.

Men nu ligger dimman tätare än någonsin fast det bara är november – och dessutom lättar den inte framåt eftermiddagen som den brukar göra. I söndags kulminerade tjockan. Den indiska huvudstaden var då insvept i tjock gråvit smog som aldrig verkade vilja skingra sig.

Men orsaken är inte framförallt bilismen, även om den är en stor utsläppskälla och är huvudanledningen till Delhis generellt sett dåliga luft. Nej, orsaken till dimman som nu skapar en känsla av att man befinner sig i en läskig saga är att bönderna i Haryana och Punjab (delstaterna nordost om Delhi) bränner stubben på sina vete- och hirsåkrar, eftersom bränning är en effektivare billigare metod än att mekaniskt plocka bort den inför nästa sådd.

Gufran Beig, som leder statliga forskningscentret Safar säger nu att 70 procent av utsläppen som skapat smogen kommer från böndernas stubbränning, vars rök dragit in över huvudstaden senaste veckan.

Det betyder att smogen kommer att lätta när bränningssäsongen tar slut om någon vecka – eller när vindarna vänder. Men det betyder inte att luften i Delhi blir ren och skön att andas igen. Den indiska huvudstaden är dessvärre, oberoende av stubbränderna, en av de megastäder i världen som har absolut sämst luftkvalité.

Ändå har man försökt stävja den här utvecklingen. 2002 förbjöds diesel och bensin i alla lastbilar, bussar, taxibilar och autorikshor. 100 000 fordon ställde i all hast om till naturgas, som de fortfarande kör på. Och under 00-talet stod äntligen stadens tunnelbanenät klart, som fortsatt byggs ut för att kunna svälja de enorma folkmassor som varje dag pendlar till och från jobbet.

Men det har inte hjälpt. För staden och bilismen har fortsatt att växa och politikerna ligger hela tiden ett steg efter verkligheten. Nu krävs mer drastiska åtgärder, som ekonomiska incitament som gör att stubbränningen blir olönsam, totalförbud mot diesel- och bensinbilar, mer tunnelbana och en återgång till cykelpendlande.

När jag kom till Delhi första gången 1983 var det bara enstaka Ambassadortaxibilar och autorikshor som irrade fram och tillbaka på de alldeles för breda boulevarderna. Vägnätet var överdimensionerat. Nu är det underdimensionerat. Men istället för fler vägar är det bara färre bilar som kan få luften att bli bättre på lång sikt.