Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Med livet som insats

Varje morgon snörar jag på mig min svarta hjälm och trycker på den gula knappen som startar min motorcykel. Ofta behöver jag se mig om både en och två gånger innan jag backar ut genom garageporten, allt för att försäkra mig om att grannens katt inte springer upp bakom mig. Jag kan svära på att den katten är självmordsbenägen!

Medan jag undviker de otaliga hålen och mötande trafik på fel sida av vägen finns det en tanke som ständigt repeteras i mitt bakhuvud: försiktigt, försiktigt, försiktigt nu! Det kanske kan verka lite överdrivet men jag har två starka anledningar till att ta det säkra före det osäkra på Phnom Penh’s gator:

rsz_openphotonet_law_&_order15.jpg

Kambodjanska poliser

© Adrian van Leen for openphoto.net

Att jag ser trafikförseelser varje dag vore en underdrift. Vid varenda korsning, rödljus och rondell bryter någon mot reglerna och sicksackar genom mötande trafik. De är mer regel än undantag att bli omkörd av någon som kör i en galen hastighet och jag skulle gissa på att ca hälften av de jag ser på motorcyklar saknar hjälm. Detta får mig att undra om Khmererna helt och hållet saknar min rädsla för döden.

Det verkar bara så onödigt.

Steven Iddings, chef för trafiksäkerhet inom WHO säger att mycket handlar om Khmerernas beteende i trafiken. Att köra rattfull, utan hjälm, mot rött och alldeles för fort är vardagsmat och trots att trafikpoliserna ständigt syns ute är det väldigt sällan man ser dem agera mot förbrytelserna som sker rätt framför näsan på dem.

Förhoppningsvis behöver Khmererna inte invänta en bot eller tillsägelse innan deras beteende förändras i trafiken. Konsekvenserna, som ofta skildras och delas öppet på Facebook, är hemska att se och speciellt när det oftast handlar om unga människor.

Trots att Khmererna fortsätter uppleva förödelse på vägarna är de bisarrt nog inte de land i Sydostasien som toppar listan över dödsfall på vägarna, inte ens i närheten. Av antalet dödsfall per 100,000 invånare hamnar Kambodja på 17.2 stycken (nästan sex gånger så mycket som Sverige). Skrämmande nog landar Vietnam på 24.7 dödsfall medan Thailand tar hem ”priset” med 38.1 dödsfall per 100,000 invånare.

Mycket av detta beror på den bristande vägkvalitén i Kambodja. Hål i vägen gör trots allt att de flesta Khmerer väljer att köra lite försiktigare och därmed undviker den dödlig hastigheten som deras Thailändska och Vietnamesiska bröder kan ägna sig åt på nyasfalterade vägar. Sannerligen en förklädd välsignelse.

keep-calm-and-drive-carefully-54.JPG

För att inte bli en siffra i en ödesdiger statistik, dra ditt eget strå till stacken och gör följande:

  • Kör aldrig påverkad
    Alkohol och droger påverkar din reaktionsförmåga och i trafiken behöver du vara så skärpt som möjligt. Starka mediciner och brist på sömn kan påverka dig på samma sätt. Om du misstänker att din förare är påverkad eller alldeles för trött för att kunna köra förståndigt, hoppa av. Om du inte gillar din förares sätt att köra, försök att kommunicera det till hen på ett tillmötesgående sätt. Om hen ignorerar din önskning – hoppa av. Jag har hoppat av både bussar och motorcyklar runt om i världen för att jag inte känt mig säker. Det är bättre att förlora kostnaden för en biljett än hälsan.

  • Vidta förebyggande säkerhetsåtgärder och ha på dig lämplig klädsel
    Finns det säkerhetsbälten? Ta på dig det. Har du en hjälm? Sätt den på huvudet och glöm inte att knäppa den. Vid längre utflykter kan det också vara värt att tänka på klädseln. Shorts och linne är inte fördelaktigt, speciellt i Sydostasien. Solen är obarmhärtig stark och om du faller av motorcykeln kommer du ägna resten av din vistelse åt att gång på gång förklara din ”thai-tattoo” – beteckningen på de motorcykelskador som otaliga turister går runt med. Min sitter på baksidan av höger ben, en bleknande souvenir från min Vietnamresa.

  • Följ trafikreglerna
    Det kan vara frestande att göra som alla andra och köra snabbt. Tänk dock på att de flesta som du delar vägen med har kört sedan barnsben och känner till vägarna och alla dess fallgropar. Att följa trafikreglerna gör också att du undviker eventuella möten med poliser.

Det är också rekommenderat att behålla alla kläderna på när du kör runt i Kambodja. Nyligen blev tre backpackers fängslade och utkastade ur landet för att ha kört runt nakna utanför Phnom Penh.

Jag hoppas du håller med mig om att livet är alldeles för vackert för att riskera. Det finns en hel värld att utforska och saker att uppleva. Själv kommer jag fortsätta köra som en ”yaay” (farfar) och istället njuta av färden.

Jag skulle gärna vilja veta, vilka åtgärder tar du när du är ute och reser? Dela gärna med dig av dina egna tips i kommentarsfältet eller skicka mig ett mail på matiasbravojara@gmail.com.

Ha en fin dag och kör försiktig.

Klicka här för att ta del av WHO's kompletta lista över trafikolyckor i världen.