Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Sista dagen på paradisön

Av Posted on Inga taggar 0
Villa Karma Loka, Sidemen

Idag är vår sista dag på Bali, vilket känns både bra och dåligt. Bra för att jag har sån hemlängtan och dåligt för att jag verkligen trivs här. Det är jobbigt att vara kluven mellan de två känslorna, men så är det väl när man är på resande fot antar jag.

Just nu har vi kommit tillbaka ifrån en lunch på Taco Casa (rekommenderas för tacoälskaren!) och en liten efterrätt på Mad Pops, där du hittar stans godaste veganska kokosglass.

Vårt flyg lyfter omkring nio ikväll, så vi tillbringar dagen på Bali Bustle, vårt nya favoritställe för jobb. Det som är så bra här är att du kan sitta och jobba i deras café så länge du köper något att dricka. På menyn finns nyttiga smoothies, färskpressade juicer, kaffe, nyttiga bakverk och mycket annat gott.

Jag ville bara titta in och berätta om vår dag och kväll på ön, alltså igår. Vi vaknade upp i Ubud runt halv sju på morgonen (!) där vi spenderade en natt på Alas Petulu Cottages, som verkligen är att rekommendera.

Efter att vi ätit frukost hoppade vi på mopeden och åkte mot Campuhan Ridge Walk, en populär vandringsled i Ubud för en morgonpromenad bland tempel och risfält.

Trötta, svettiga och med ett och annat skavsår åkte vi vidare mot ett av våra favoritställen i Ubud – Yoga Barn – för ett mellanmål. Detta är en yogastudio, eller snarare en yogaresort, som ligger mitt i Ubud, men som ändå bjuder på lugn och harmoni. Här kan du delta i olika yogaklasser eller ta en fikapaus, vilket var precis vad vi gjorde. Ett saftigt bananbröd med kanel till mig och en raw lasagne till Marcello, som minst sagt var imponerad. Han är ju halvitalienare och de är ganska noga med sin lasagne, men denna raw-variant gjorde verkligen succé.

En helt vanlig entré till ett hotell, Seminyak

Efter allt detta packade vi vår moped med alla väskor och begav oss tillbaka till Seminyak, vilket tog omkring en timme. Om du ska resa till Bali och planerar att resa runt en del med moped är mjuka väskor att rekommendera. Vi reste med varsin ryggsäck och varsin bag, vilket gick alldeles utmärkt. I Seminyak mötte vi upp Marcellos mamma som var här på semester och tog en kaffe/juice på Garden Gangstas (eller Café Organic), ett utmärkt lunchställe med massa nyttigheter.

Smoothies och kaffe, Garden Gangstas

Efter ett dopp i poolen och lite eftermiddagssurf spenderade vi resten av kvällen på en liten mysig bar, On the juice, precis intill stranden. Där drack vi smoothies, drinkar och öl tills solen gick ner och gav oss en av de finaste solnedgångarna hittills. Tyvärr tog jag inga kort, eftersom jag var allt för upptagen med att njuta av stunden. Men det är ju knappast något negativt!

Om du vill besöka On the juice bör du passa på när det är fredag. Då bjuder de nämligen sina gäster på en gratis grillbuffé med kyckling, ris, nudlar och grönsaker! Det enda du behöver göra är att dricka lite drinkar. Bara deras DJ är anledning nog att gå dit, han blandar nämligen hits med riktiga klassiker. Perfekt för den som vill förfesta eller bara ta några drinkar med sina vänner.

Nu väntar 11 dagar i Kuala Lumpur innan det är dags att resa hem till vårt kära Sverige igen. Men hemvistelsen är inte långvarig, redan i slutet av april åker vi vidare mot mitt andra hem – Bulgarien.