Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Vem älskar inte en blomsterprydd balkong?

Av Posted on Inga taggar 0

Vår lägenhet här på Malta har två balkonger, dock har de varit helt tomma sedan vi flyttade in för ca ett halvår sedan. Det enda som prytt dessa balkonger är blöta kläder och nu har jag tröttnat. Det är dags för förändring. Mamma och pappa är på besök ifrån Sverige och de är väldigt pyssliga och händiga. Så de vet ju mycket om blommor och sånt där. Vi tog därför sak i saken och våldgästade en blomsteraffär i Gzira, inte en utan fyra gånger!

På senaste tiden har jag blivit väldigt ekonomisk, vilket har resulterat i ett nästan obefintligt shoppande.

Azure Window – klippan som Medelhavet tog tillbaka

Av Posted on Inga taggar 0

Innan jag åkte till Filippinerna i början av mars fick jag höra att en av Maltas allra kändaste klippformationer Azure Window, som låg på ön Gozo, hade kollapsat ner i Medelhavets mörka djup. Denna storslagna klippa som prytt så många bilder genom åren kunde helt enkelt inte stå emot de kraftiga vindarna och starka vågorna längre.

När jag tittade igenom mina mappar på datorn snubblade jag över en bild ifrån när vi besökte klippan i höstas och jag kan inte låta bli att känna sorg i hjärtat. Och jag kände att jag behövde uttrycka denna sorg någonstans. Tänk att detta blå fönster är förlorat för gott.

10 saker du förmodligen inte visste om Malta

Av Posted on Inga taggar 1

Eftersom mitt yrke går ut på att skriva informativa artiklar om en mängd olika ämnen får jag chansen att lära mig en hel del. Faktum är att jag lärt mig mer än jag någonsin gjort på bara ett års tid! Företaget jag jobbar åt har hemsidor vars inriktning ligger på ifrån sport och mode till ekonomi och finans. Detta har gjort att jag numera kan titulera mig själv som expert inom bland annat lån, försäkringar, resor, massage, vin och mobilabonnemang.

Här om dagen fick jag skriva några artiklar om just Malta, vilket såklart var både intressant och roligt.

Så tar du dig runt på Malta

Av Posted on Inga taggar 0

På grund av en nästan tre veckor lång resa till Filippinerna och schema fyllt till bredden har jag tyvärr inte haft tid för bloggen under de senaste månaderna. Numera jobbar jag både som frilansade skribent åt ett företag och åt mig själv. Jag och Marcello håller nämligen på med en hel del spännande projekt och igår hade vi ett möte med en webbdesignbyrå här på Malta som gick mycket bra. Vår framtid här på Malta ser alltså mycket ljus ut, även om den fullkomligt svämmar över av jobb. Men vi blir ju i alla fall inte uttråkade.

För tillfället har jag i alla fall börjat organisera upp min situation och därmed lovat mig själv att komma igång med bloggandet igen.

Mdina – Den tysta staden

Idag tänkte jag berätta lite mer om en av Maltas kanske mest kända städer, nämligen det 4000 år gamla kulturparadiset Mdina som ligger på en höjd mitt på ön. Jag har besökt Mdina två gånger hittills och det är svårt att inte förundras över denna vackra plats som bara måste besökas. Personligen rekommenderar jag att man antingen hyr en moped eller en bil för att ta sig till Mdina, då bussnarna kan vara aningen krångliga att förstå sig på.

Varför denna lilla inmurade, medeltida oas oftast kallas för Den tysta staden beror helt enkelt på att trafiken i staden är väldigt begränsad.

Sagolik söndag på Hugo´s Boutique Hotel

I år valde jag att överraska Marcello med en tidig Alla hjärtans dag. Detta blev en riktig succé och något som vi sent kommer glömma. Under lördagen smög jag omkring och uppträdde lite mystiskt i lägenheten eftersom planen var att jag skulle bjuda på en hotellnatt för att fira kärlekens dag. Utbudet av hotell i Malta är ganska begränsat med tanke på att det trots allt är en så liten ö, men efter en stund hittade jag det perfekta hotellet i St. Julians – Hugo´s Boutique Hotel.

Något som jag och Marcello älskar är att upptäcka nya hotell runt om i världen och när vi ska åka utomlands lägger vi ofta ner flera timmar inne på sidor som Booking.com och Hotels.com i jakt på det allra bästa hotellet.

Jobblivet på Malta

Det är inte bara skratt och glada dagar här på Malta, även om man kan tro det. Som nu till exempel. Först nu har jag fått tid att blogga och klockan är alltså 23.37 på en lördag. Jag har helt enkelt haft så mycket jobb den senaste veckan att jag börjat bli lite snurrig i huvudet. Dock är det såklart inte alltid såhär, utan mängden arbete man har som frilansande skribent varierar en hel del. Nu har jag till exempel valt att jobba lite extra hårt (därför sitter jag framför datorn och sliter en hel lördag) för att spara ihop lite extra pengar till en resa längre fram.

För varmt med finstickad tröja – i februari

Något som fortfarande är ganska ovant för mig här på Malta är värmen och ljuset. Visst, lägenheten kan bli lite kall då och då, och framför allt väldigt fuktig, vilket kan vara lite obehagligt ibland när man är van den svenska torra luften. Men vi börjar vänja oss och raggsockorna har varit våra allra bästa vänner under Maltas vintermånader. Vi klagar dock inte eftersom vi lever i ett land med så underbart många soltimmar och så varma härliga vinterdagar. Det kompenserar för lite fuktiga lakan helt enkelt.

Idag fångade vi dagen, packade drönaren, kameran och hoppade på bussen mot Valletta Waterfront för att filma och promenera lite.

Palazzo Preca – vår bästa restaurang

Efter någon timmes shopping i Valletta i lördags promenerade vi till vår numera stammisrestaurang Palazzo Preca som ligger på en liten tyst tvärgata. Med sina blygsamma skyltar kan restaurangen vara lätt att missa men när man väl varit där en gång minns man vart den ligger i fortsättningen, trots att Vallettas gator ibland kan liknas vid svarta kosmiska hål. Allt ser nästan likadant ut och ibland känns det nästan som butikerna och barerna har bytt plats. Men det är ju lite charmen med denna underbara stad ändå.

Hur som helst, vi trillar in på restaurangen och blir glatt välkomnade.

Lördagspromenad i huvudstaden

Lördagen är här och tyvärr hänger molnen tunga över vår lilla ö. Men vi surar inte för det! Snart ska vi packa våra gymväskor och promenera till vårt gym i St. Julians, som ligger i hotellet Le Méridien. Kan hända att vi även unnar oss en timme i deras härliga spa som man får tillgång till om man är medlem.

Senare i eftermiddag ska vi utforska en del av Valletta som vi ännu inte spanat in, nämligen Valletta Waterfront som ligger intill Grand Harbour. Här sägs det att man ska hitta en mängd restauranger, barer och en och annan butik.