Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Barn med jetlag

jetlag_barn.jpg

Somna i poolen? Foto: Thinkstock

Klockan 04 på morgonen, första dagen på resmålet: Den lilla studsar upp och ned i sängen, pigg som en ekorre. Dessutom hungrig som en varg. Är det inte frukost snart?

Senare på dagen: Somnar nästan i poolen.

Klockan 17, innan ni ens har ätit middag: Nu somnade han i vagnen. Att väcka visar sig vara omöjligt.

Ja, många familjer som flugit över flera tidszoner vittnar om svårigheter med dygnsrytmen. Skiljer det mer än fem–sex timmar mellan hemlandet och resmålet så tar det alltid några dagar att ställa om den inre klockan. Räkna med 3-4 dagar. För både barn och vuxna.

Här är fem tips mot jetlag hos barn:

1. Om det passar er familj – och funkar med er vardag – så kan du påbörja anpassningen några dagar innan. Ska du resa västerut så kan du försöka vara vaken lite längre på kvällen. Om resan går österut kan du försöka natta barnen, och dig själv, lite tidigare än normalt.

2. Väl framme – var så mycket som möjligt i solen på dagen. Och se till att få ordentligt mörkt på natten. På det sättet hjälper du kroppen att ställa om.

3. Se till att inte planera reseschemat alltför tajt. Med barn händer oförutsedda saker jämt och ständigt, därför ska du stanna längre på varje plats. Förläng gärna er storstadsweekend med några dagar, just för att det dröjer innan ni rent tidsmässigt har landat.

4. Om du ska flyga västerut kommer ni antagligen att vakna i ottan. Och vara frukosthungrig flera timmar innan frukostmatsalen öppnar. Bunkra upp med något ätbart – både till dig och barnen.

5. Forskningen visar att de flesta har störst problem att ställa om vid långresor österut. Vilket kan innebära att det är hemkomsten som blir värst! Ta en dag extra ledigt för att landa därhemma. Att skicka barnen till förskolan eller skolan med en rejäl jetlag är inte schyst.