Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Gråtande barnet och baddräktskungen

Reklamkampanjer.jpg

All publicitet är bra publicitet, sägs det. Med något undantag, skulle jag vilja tillägga. Men ibland blir det ju rätt komiskt. Som i fallet med Liseberg och baddräktskungen Panos Papdopoulos.

Historien började med att Liseberg lanserade en reklamkampanj med en gråtande pojke och texten ”Vissa barn tvingas åka till Kreta i sommar”. (Underförstått: Man kan ha kul på Liseberg också.)

Det blev en stor nyhet grekiska medier i onsdags. Kampanjen retar (enligt en artikel i GP) upp många greker. Alpha, en av de största tv-kanalerna i Grekland, gjorde en enkät på stan med anledning av Lisebergs gråtande pojke. Känslorna var upprörda.

Argast, enligt alla artiklar, blev Panos Papadopoulos, grundare till Panos Emporios som gör badkläder.
– Det här är ett skandalöst budskap från Liseberg. Hur kan man göra narr av ett annat land för att marknadsföra sin egen nöjespark?
Så var uttalandet i ett pressmeddelande som skickades ut från Panos Emporio.
– Marknadsföra sig med gråtande barn? Hur kan det missuppfattas? Det är ingen humor i sånt. Jag tycker det är tragiskt egentligen. En fullständigt smaklös reklam, sade han till GT/Expressen.

Jag säger bara tänk om… tänk om Panos Papadapoulos skulle ha fått pengar av Liseberg för att bli lite arg? Det vore ju värt varenda krona för att få den publiciteten i alla dessa medier. Räkna på det genomslaget.

Men så är det ju förstås inte. Klart Panos Papadopoulos blev arg på riktigt.

Nu passar dessutom Apollo på att smida medan järnet är varmt. Som största arrangör av resor till Grekland från Sverige så ger man en Lisebergs-garanti. Alla kunder som på något sätt kan visa en inträdesbiljett från Liseberg får en extra barnrabatt när de bokar en resa till just Kreta med Apollo i sommar, skriver man i ett pressmeddelande som kom idag. Hur smart som helst!

I mitt nästa liv ska jag bli PR-makare.