Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Hur i h-vete bokar man en tågbiljett till Paris?

Av Posted on Inga taggar 0

 

Är Europas tåg på väg mot en ljusnande framtid? Foto Adobe Stock

Krångligt? Ja! Men dyrt? Inte nödvändigtvis.

1955 gick min pappa in på järnvägsstationen i Krylbo och köpte en enkel till Paris. Den kostade 221 kronor och 95 öre.

Åh, så billigt, kanske du utbrister. Men fel! Det var inte alls billigt. Uppräknat enligt konsumentprisindex kostade biljetten 3 108 kronor. Och det skulle vi ju idag kalla dyrt.

Vad vi ska avundas är istället hur enkelt det var. Tänk: En biljett till Paris! I biljettluckan på Krylbo järnvägsstation!

Den frustrerade, lätt uppgivna ilskan i frågan i rubriken är med andra ord ett utslag av indignation över att det en gång i tiden verkade vara så enkelt att köpa en tågbiljett till Paris, medan det idag är så in i h-vete krångligt.

Borde man inte i vår genomdigitaliserade och globaliserade värld enkelt kunna hitta en bokningssajt som fixar Europatågresan, visserligen med flera byten, eftersom direktlinjen från Sverige till Paris lades ner redan på 1980-talet, men på en och samma biljett?

1957 fanns det direkttåg från Sverige till bland annat Berlin, Amsterdam, Paris, Basel och Milano.

Jo, det borde man kunna. Inte minst med tanke på att du kan boka en flygbiljett praktiskt taget varifrån till vartsomhelst i hela världen med typ en knapptryckning. Det har vi blivit vana med. Och när det inte funkar likadant för tågresor rasar vi. Med viss rätt. Vi ställer idag historiskt höga krav på att enkelt kunna förflytta oss över stora avstånd.

Visserligen ökar tågresandet inom Sveriges gränser: förra året gjorde vi 30 miljoner inrikestågresor, vilket är 2 miljoner fler resor än året före. Men även bilismen ökar: under 2017 kördes svenskregistrerade personbilar drygt 6,8 miljarder mil, vilket är den högsta noteringen sedan körsträckorna började beräknas. Och, inte minst, utrikessemesterflygandet ökar explosionsartat: svenskarna gör idag 243 procent fler utrikesflygresor än 1990.

Vi har helt enkelt blivit mindre stationära och mer mobila, såväl i vardagen som på semestern.

Kruxet med tågen är att samordningen mellan de olika ländernas bokningssystem fungerar dåligt idag. Flygbolag tänker internationellt, och har gjort det sedan flygets barndom. Tågbolagen tänker mer nationellt och bryr sig mindre om vad som händer på andra sidan nationsgränsen.

Men så länge du ska boka ett direkttåg från säg Tyskland till Italien eller från Frankrike till Schweiz funkar det utmärkt på varje nationellt tågbolags sajt. Det är när du försöker få till en biljett hela vägen från Stockholm, eller för den delen från Krylbo, till Paris, det blir krångel. Flera länder, flera tågbolag, olika språk (flyget har engelska som globalt kommunikationsspråk, i tågbranschen pratar man respektive lands hemspråk), standarder och rutiner … krångel, krångel.

Mitt bästa tips är att inte betrakta tågresan som du betraktar flygresan: enbart som en transportsträcka. Till exempel kan du ju boka en tågbiljett till Köpenhamn på sj.se. Sedan en biljett på direkttåget Köpenhamn–Hamburg på bahn.de. Hos Deutsche Bahn hittar du många långdistanståg vidare ut i Europa. Och vänder du dig till Österrikiska ÖBB (oebb.at) hittar du flera direkttåg, bland annat nattåg (när Deutsche Bahn lade ner sina nattåg tog ÖBB över flera av nattlinjerna), från Hamburg till Schweiz, Italien och Österrike.

En möjlighet är att boka på acprail.com, men de funkar dåligt om det är flera tågbolag och flera länder än två inblandade. Så in på respektive tågbolags sajt!

För säkerhets skull: se till att ha lite längre uppehåll mellan resorna och passa på att upptäcka städerna där du byter tåg. Allt för att slippa lida av ångest för att minsta försening ska sabba dina byten. Och är det semester med tåg vi snackar om är det väl inte att komma-fram-så-snabbt-som-möjligt som är grejen.

Krångligt? Ja! Men dyrt? Inte nödvändigtvis. Bokar du i god tid kan du faktiskt ta dig från Sverige till Europa i höjd med Alperna för runt en tusenlapp. Men precis som med flyget och svenska SJ gäller det att vara ute i god tid, eftersom de europeiska tågbolagen har dynamiska prissättningssystem där priserna ändrar sig på grund av utbud och efterfrågan.

Ska du göra fler än två–tre tågresor blir det nästan alltid billigare att köpa tågluffarkort som finns för allt från fem resdagar upp till en hel månad och för alla åldrar (gratis för barn upp till 11 år, billigare för unga vuxna upp till 27 och seniorer från 60 och uppåt) och bokas enklast på interrail.se och europarunt.se. Passa på nu, fram till 28 april är det 15 procents rabatt.

Man tänk på att sittplatser inte ingår. De får du köpa på respektive tågbolags sajt, eller varför inte i biljettluckan på stationen som tåget avgår från. Detaljplanera inte. Låt det oförutsedda och den plötsliga ingivelsen styra.

Bernina Express som är del av Rhätische Bahn, går från schweiziska Chur och Davos till italienska Tirano. Kallas ibland för världens långsammaste tåg. När man betraktar utsikten från kupén önskar man att de skulle kunna ta det ännu lite långsammare. Foto Adobe Stock

På de europeiska snabbtågen måste du dock ha sittplatsbiljett, precis som på svenska X2000. Men det finns å andra sidan tusentals regionaltåg där du reser utan sittplats.

För 30 år sedan var det alltså enkelt att boka en tågbiljett till Paris, medan det var krångligare och dyrare att boka en flygbiljett. Idag är det tvärtom. Enkelt med flyg, krångligt med tåg.

I en tid av ökat medvetande om effekten av utsläpp från fossila bränslen borde de senaste 30 åren ha resulterat i fler, inte färre, internationella direkttåg och fungerande, inte obefintliga, internationella tågbokningssystem åtkomliga för var och en via internet. Precis som med flyget.

Men det är inget som säger att det inte kan bli så i framtiden. I det tysta pågår ett arbete för bättre samordning och en renässans för fler internationella direkttåg. Mer om de planerna i kommande inlägg här på Tågbloggen.