Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Vagabondtåget till Italien – del 2

Av Posted on Inga taggar 0

Dag 3 och 4: Båt på Maggiore och tåg i bergen

Just nu är 30 Vagabondläsare ute på en rundresa med tåg till Italien. Häng med dag för dag på en resa på räls genom Tyskland och Schweiz till de fyra stora sjöarna i norra Italien. Resan fortsätter idag till Locarno och Como.

Efter ett par dagar på tåget byter vi fokus och gav oss ut på Lago Maggiore som sträcker sig från de italienska regionerna Piemonte och Lombardiet och in i Schweiz. Båten tar oss till två av de tre Borromeiska öarna med palats och barockträdgårdar: Isola Bella och Isola dei Pescatori.

Dagen därpå är det dags återvända till rälsen i form av en smalspårig järnväg från 1923 som kallas Centovalli (Hundra dalar) som ska ta oss till Locarno i Schweiz. Resan börjar med dramatik. Medan jag väntar med gruppen går reseledaren Anders Johansson, före detta konduktör på SJ och ishockeyspelare i Rögle, för att betala det tillägg till våra Interrailkort som kanske kan behövas. I alla fall enligt Ivar Karlsson på Centralens resebutik i Kalmar.

Anders kommer tillbaka med uppjagad blick och berättar att han hade förväntat sig att betala fyra euro per resenär i tillägg, det var vad Ivar trodde att det skulle kosta. Men mannen i biljettluckan hade sagt att vi behövde betala helt nya biljetter som skulle gå på sammanlagt 6 000 kronor för hela gruppen på 32 pers. Efter ett telefonsamtal till en överordnad kom nya besked. Mannen i biljettluckan, som inte kunde ett ord engelska, förklarade nu att det varken behövdes nya biljetter eller tillägg. Det gjorde han med kroppsspråk genom att tydligt riva itu de färdbiljetter han förberett och som skulle ha kostat oss tusentals kronor. Har man Interrail, som vi har, kostar det noll euro extra.

Missförståndet utrett. Case closed.

Centovalli-tåget startar på en underjordisk station i Domodossola men tar sig snabbt upp i solen, knixar sig upp genom dalen och kör på höga broar och genom trånga tunnlar. Utsikt över raviner med porlande vatten och bergstoppar. Vi stannar vid små näpna stationer i vit sten där vi möter tåg från andra hållet och fortsätter sedan den slingrande långsamma färde. Stämningen ombord är hög. Utsikten är ett lyckopiller. Kamerorna går varma.

Vi dunkar fram i Italien, passerar gränsen till Schweiz och två timmar senare är vi framme i Locarno som ligger intill branta berg vid vid floden Maggias utlopp i norra änden av Lago Maggiore. Här ska vi göra ett drygt två timmars uppehåll innan vi fortsätter med nästa alptåg österut. Palmer, en medeltida stadskärna, ett kastell från 1400-talet, ett torg med en matfestival, en sjöstrand med soliga uteserveringar.

Så hoppar vi på nästa tåg som efter knappt en halvtimme är framme i Bellinzona, huvudstad i den italiensktalande schweiziska kantonen Ticino, med sina tre världsarvsklassade borgar. Några slår sig ner på ett kafé för att testa det lokala vinet, andra promenerar på huvudgatan och ytterligare andra tar hissen upp i berget till den största av de tre borgarna, Montebello, för att titta på utsikten över dalen.

Sedan är det dags för dagens tredje tågresa och resans andra stora sjö. Vi åker söderut i en flik av Schweiz gom gröper sig in i Italien. Via Lugano kommer vi till slut in i Italien igen och slutstation Como vid Comosjöns södra strand.

Igår bodde vi på ett anrikt ställe med sekelskifteslyx vid sjöstranden med bergsutsikt. Idag är det enklare boende på Como City Centre B&B i ett modernt ganska ocharmigt hus med utsikt över en bakgård och en parkering. Kontraster. Det finns i alla fall en halvautomatisk aperitifmaskin i foajén.

På den italienska sidan är inte järnvägsnätet lika tätt som i de schweiziska bergen. Så imorgon blir det buss via Bergamo till Iseo och Sulzano vid lago di Iseo. Där ska vi ta båten till Monte Isola, den insjö-ö i Europa som har det högsta berget och flest invånare.

Fortsättning följer.