Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Vad jag lärde mig av att boka tågbiljetter Stockholm–Badgastein

I år ska jag ta tåget med barnen till Badgastein på sportlovet. Men hur funkade det att boka?

Helst skulle jag ha velat boka hela resan på ett enda ställe. Det ska jag försöka med nästa gång. Men är ändå nöjd med resultatet.

Hur man bokar en tågbiljett från Sverige ner till kontinental-Europa har varit många resenärers stora samtalsämne senaste åren – och kanske huvudförklaringen till att Facebookgruppen Tågsemester på kort tid fått över 100 000 medlemmar.

Jag har tidigare rest med Interrailkort och bokat sitt- och sovplatser på stationerna. Det har fungerat utmärkt. Men nu ska vi åka Stockholm-Badgastein på sportlovet i slutet av februari och då tänkte jag att vi ska testa att resa med vanliga färdbiljetter.

Och nu är det bokat och klart – men vad lärde jag mig på vägen?

Trots att jag och mina två barn – 12 och 18 år – ska resa först 23 februari i år tänkte jag att det är bra att boka nattåget Hamburg–München tidigt. Så jag gick in på ÖBB:s sajt redan i november ifjol och bokade. Superlätt att boka – och så fick jag ett kanonpris. 135,80 euro för alla tre, alltså totalt cirka 1 400 kr eller 470 kr var i liggvagn/couchette.

ÖBB:s nattåg går ända till Innsbruck, så jag hade kunnat boka resan till Rosenheim, som ligger söder om München. Där finns ett anslutningståg till Badgastein. Men jag bestämde att första dagen på skidsemestern skulle bestå av stadssightseeing i München. Så tar vi senare på kvällen lokaltåget München–Badgastein, som inte behöver bokas, tänker köpa biljett på stationen samma dag. Det går ett varannan timme, kostar cirka 180 kr för en vuxenbiljett och tar 3 timmar och 24 minuter.

Nattåget Hamburg–München.

Resten av resan – alltså Stockholm–Hamburg – väntade jag med att boka. Men igår, på årets andra dag, tog jag itu med att boka också Stockholm–Hamburg, som är två tåg i bästa fall och tre tåg i näst bästa fall. Eftersom nattåget Hamburg–München avgår klockan 20.29 fanns flera alternativ för resan till Hamburg.

Alternativ ett: ta SJ:s nattåg Stockholm–Malmö kvällen före och spendera halva dagen antingen i Köpenhamn eller i Hamburg innan det blir dags att kliva på nästa nattåg.

Alternativ två: ta 08.21-tåget Stockholm–Köpenhamn och sedan danska DSB:s direkttåg vidare till Hamburg för att anlända 20.02 samma dag som vi ska hoppa på nattåget från Hamburg söderut.

Alternativ tre: ta 07.17-tåget till Köpenhamn, gå av på Kastrup, ta ett tåg därifrån till Fredericia och sedan ytterligare ett tåg till Hamburg och anlända 18.02 samma dag som vårt nattåg.

Jag valde alternativ tre. Varför? det innebär ju ett extra tågbyte.

Jo, för att det kändes för skakigt och osäkert att anlända bara knappt en halvtimme innan ÖBB:s nattåg till München skulle avgå. Tar vi 07.17-tåget från Stockholm kommer vi ju fram två timmar tidigare och hinner kanske gå på restaurang i Hamburg och få lite avbrott i tågresandet innan det är dags att lägga sig på ÖBB:s nattåg. Då finns det ju ett till tåg att ta i Danmark – en reservavgång så att säga – om vi skulle missa nåt under färden ner.

Jag valde alternativ tre.

Sedan kom frågan var jag skulle boka. Deutsche Bahn hade biljetter kvar i kategorin Super Sparpreis vilket innebär 119 euro för alla tre hela vägen Stockholm–Hamburg, dvs ca 1 200 kr, alltså ca 400 kr per person. Men när jag skulle boka så körde sidan fast. Jag ombads registrera mig. Det gjorde jag. Sedan kände sajten inte igen mina nyss skapade och godkända inloggningsuppgifter: ”Der Benutzername oder das Passwort ist nicht gültig”. Försökte fyra gånger. Samma felmeddelande varje gång, trots att jag trippelkollade att jag skrivit rätt. Sedan gav jag upp.

Jag testar den nya svenska tågbokningsajten Trainplanet, tänkte jag. Det gick fint … tills priset dök upp. Drygt 1 000 kr var, dvs drygt 3 000 för alla tre. Tre gånger Deutsche Bahns pris. Otänkbart, tyvärr.

Då testade jag brittiska Raileurope (f d Loco2). En smidig bokningssida som hade samma pris som Deutsche Bahn, dvs 119 euro, plus priset för sittplatser (9 euro) och priset för bokningen (5,95 euro). Totalt 134 euro. Jag bokade. Funkade utmärkt. Inget krångel med registrering.

Direkt hos Deutsche Bahn (som också kan boka delsträckan med SJ) hade varit billigast. Men nu körde ju systemet fast för mig.

Summa summarum: ca 1 000 kr var för hela resan Stockholm–München (jag vet, 12-åringens biljett är billigare och min och 18-åringens dyrare, men jag väljer att slå ut priset på tre, för enkelhetens skull).

Helst skulle jag ha velat boka hela resan på ett enda ställe. Det ska jag försöka med nästa gång. Men är ändå nöjd med resultatet.

Vi hade aldrig hittat en enkelbiljett med flyg till München för 1 000 kr per person. Så i detta fall blev tåget till och med en ekonomisk vinst, inte bara en vinst för klimatet och reseäventyret.

Och vad säger barnen? De är överlyckliga för att vi ska ta tåget ner eftersom de har förra sommarens tågluff i färskt minne. Det föredrar tåget före flyget så länge det ingår ett nattåg.