Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Så får man fler att ta tåget ut i Europa

Av Posted on Inga taggar 2

Idag finns inget tågresor.se – en sajt där du kan jämföra och boka biljetter med alla tågbolag i hela Europa.

Skynda, skynda, man vill ju inte missa anslutningen. Då vet man aldrig vad som händer. Bild från järnvägsstationen i nederländska Haag. Foto: Getty Images

Det är mycket positivt på gång när det gäller möjligheten att ta tåget från Sverige ner till kontinenten. På söndag 27 juni börjar det första gången på 25 år att gå direkttåg från Stockholm central till Berlin Hauptbahnhof. Det är Snälltåget som då kör igång med de dagliga tågen som lämnar på eftermiddagen och är framme mitt i den tyska huvudstaden 16 timmar senare tidigt nästa morgon.

Nackdelen med Snälltåget är att de inte kommer att gå varje dag året runt, utan framförallt under sommaren och därefter under en del helger under vinterhalvåret.

Och i augusti 2022 – alltså om drygt ett år – blir det däremot kär återkomst för ett dagligt nattåg till kontinenten. Det är Trafikverket som fått en påse pengar från regeringen för att upphandla en sådan linje som förmodligen kommer att gå från Malmö till Köln, kanske hela vägen till Bryssel. Vilket tågbolag som kommer att köra nattåget meddelas i augusti i år. Kanske blir det SJ. Eller ÖBB. Eller varför inte franska SNCF. Eller ett samarbete mellan två av dessa bolag. Det får vi snart veta.

Men för att få de stora massorna att överge flyget för resor kortare än säg 150–200 mil, typ ner till södra Tyskland, till Alperna och norra Italien, till Beneluxländerna eller till Paris, då krävs fler förbättringar för tågresenärerna. Drömmen är ju samma rättigheter vid förseningar som för flygresenärer. Och ett gemensamt globalt eller åtminstone alleuropeiskt bokningssystem där du kan boka alla tågresor och inte bara vissa.

Som tur är mycket på gång. Häromdagen spelade jag in ett poddavsnitt av Resor med Vagabond med de nya digitala tågbokningsresebyråerna All Aboards och Railtics VD:ar. Samtalet kan du höra på Spotify och överallt annars där poddar finns från och med 2 juli.

Tågsemester istället för flygsemester. Foto: Getty Images

Och i Dagens Nyheter idag skriver Miljöpartiets EU-parlamentariker Jakop Dalunde på debattsidan om vad som krävs för att få fler att välja tåget i Europa. Här är några av hans och MP:s krav:

1. Fixa biljettbokning i en och samma app

Idag finns inget tågresor.se – en sajt där du kan jämföra och boka biljetter med alla tågbolag i hela Europa. Det gör det omständigt, tidskrävande och dyrt för passagerare att boka internationella tågbiljetter. Det vill vi ändra på, skriver Dalunde.

2. Få hjälp om du missar anslutningen

Om du bokar med olika tågbolag idag har du ingen garanti att du kommer fram dit du ska. Om du står ensam kvar på perrongen när tåget du skulle byta till har gått, många mil från både hem och slutstation, får du klara dig själv. Det beror på att varje enskilt bolags ansvar för dig som resenär upphör när du åkt klart deras sträcka. Det är oacceptabelt, menar Jakop Dalunde. Det här problemet är redan löst för flyget, medan tågresenärerna lämnats i sticket. Andra partier röstade ner att åtgärda det i den lag som röstades igenom tidigare i år. Vi måste göra ett omtag här, så att den standard som gäller för flyget också ska gälla tåget.

3. Se till att det byggs fler järnvägar

Vi vill öka takten i att bygga ut järnvägen på EU-nivå och bygga den smartare. Till hösten börjar förhandlingarna om EU:s infrastrukturlagstiftning. Då kommer vi driva förslag som att skärpa tidsgränserna för när viktiga spår ska stå färdiga och prioritera gränsförbindelser i EU:s satsningar på järnväg, skriver Dalunde. Vi vill även öka nivån för hur mycket pengar stater kan få från europeisk nivå för enskilda projekt och avveckla gamla och ineffektiva signalsystem på viktiga sträckor enligt en bindande tidsplan.

Lyssna på Räls i P1

ÖBB:s nya enpersonssovkupéer i andra klass kan du höra om i senaste avsnittet av Räls i Sveriges Radio P1.

Lyssna på senaste avsnittet av Räls i Sveriges Radio P1 om hur tågresandet kommer att förändras efter pandemin, ett av totalt 16 avsnitt i en programserie som jag gjort tillsammans med producenten Pernilla Ståhl. En lista med samtliga hittills sända avsnitt hittar du här! Bra lyssning i hängmattan i sommar.