Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Min skepticism till medier

Av Posted on Inga taggar 0

Idag hörde Expressen precis av sig och ville ha de 25 bästa weekendstäderna för 2014, med en hel del text om varje stad.

Vi skulle med andra ord göra deras jobb. Fine. Det kan vi fixa om vi får cred för det svarade jag. Vi enades om 15 städer då det är lite mycket att göra 25 weekendstäder. Sagt och gjort….vi påbörjade jobbet…sedan hör de av sig igen och säger att de har ångrat sig. Bra planerat Expressen. I fortsättningen kan ni väl göra era egna grejer!

Jaja…jag har blivit allt mer skeptisk till nyhetsmedier överlag. Det går allt fortare ute på redaktionerna och det ska vara klickvänligt och läsvänligt. Det är allt som räknas.

Helst ska det skapas ”klickmonster” som sprids via folk Facebook. Varje dag ser jag på min Facebook hur alla delar exakt samma sak och i merparten av dessa fall baseras delningarna helt på människors spontanta känslor och inte på väl underbyggda åsikter baserade på fakta.

Journalisten som har skapat ”klickmonstret” tillför mycket sällan något perspektiv eller fördjupning. Det är farligt. Vi journalister ska ju stå för just fakta, fördjupning och ökad förståelse. Inte fördumning och jaga klick med stenhårda vinklingar, saker tagna ur sitt sammanhang och amatörtyckande. Nej, skärpning kollegor. Gör om och gör rätt.

Å andra sidan är det farligt att tro att journalistiken är något heligt och gott – det är en marknadsvara som stora mediahus har som affärsidé. En vara som måste sälja. Sad but true.