Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Liftarens guide till världen – undvik riskerna

Jag började lifta på allvar för 10 år sedan. Visst kunde jag ta bussen eller tåget, men saken är den att jag ville och vill fortfarande utmana mig själv, mina fördomar och världen. För mig inger liftning hopp om att godheten är större än illviljan. Hopp om att medmänskligheten alltid kommer vinna över rädslan och splittring.

Som ett slag för liftning och medmänsklighet har jag ett litet minitema i ämnet under sommaren. Tips på hur man får lift, hur scannar man en främling på kort tid och vilka är de bästa liftningarna jag själv varit med om?

Det är inte som att jag är ovetande om riskerna med liftning, men jag har flera sätt att undvika fara och reducera riskerna. Därför tänkte jag börja diskutera riskerna med liftning och hur man undviker dessa.

* Kom ihåg att tipsen inte gör liftning l00% säker och lifta därför bara om du vill det.

lifttumme.jpg
lifta.jpg

Vem ska du lifta med?

Vid vägkanten kan du inte själv välja vem som stannar. Därför är det bra att lifta vid bensinstationer och andra platser där folk redan stannat. Då kan du själv välja ut personer som ser tillförlitliga ut. Guldkategorierna är: barnfamiljer som har en plats över i bilen, äldre personer samt uppenbara resenärer som, precis som du, är på semester. Lastbilschaufförer hamnar ofta i en mittfåra, vissa säger att man ska undvika dem och andra säger att de är tillförlitliga eftersom de åker i tjänsten och måste bete sig väl. Dock är det många företag som tvärtom inte tillåter chaufförerna att ta upp liftare. Det viktiga med lastbilsliftar är att verkligen kolla att personen verkar schysst och fråga när de kommer fram, för ofta tar det dubbelt så lång tid.

När man liftar vid vägkanten är det oftast inte guldkategorierna som stannar, istället kommer personer, som du kanske inte känner dig 100 % säker med, stanna och då måste du scanna personen efter tillitstecken.

Hur vet du om en person verkar schysst?

Uppsyn: Precis som att ett städat yttre hos liftaren ökar chansen att få stopp på bilar är utseendet viktigt hos den som stannar. Är personen och bilen i gott skick? Ser personen ut att vara påverkad eller illa tilltygad? Jag har till exempel både upplevt rödsprängda ögon och blodiga bandage-killar som erbjudit mig skjuts – de går ju bort ögonaböj. Scanna kläderna, ansiktet, kroppen och baksätet. (de enda som kanske faller utanför ramen om utseende är den glade hippien vars ingrodda bil ändå kan ses som positiv).

Beteende: Här måste man hitta mellanläget. Man vill inte ha en överglad person som ivrigt vinkar åt en att kliva in i bilen och man vill heller inte ha en arg eller stressig person. Personen som stannar ska vara glad såklart, men lite reserverad – för hen vet ju inte vem du är. Ett öppet och avslappnat kroppsspråk samt schysst ögonkontakt är viktigt.

Samtalet: Du måste ställa minst 4 frågor innan du kliver i bilen. Vart ska du, var kan du släppa av mig, finns det någon bra plats att lifta ifrån där och får ryggsäcken plats i baksätet/bakluckan? Hur personen svarar berättar mycket om hen själv. ”Jag ska mot Paris. Jag ska till den här staden 5 kilometer innan, men jag kan släppa av dig vid korsningen. Där kan du enkelt få lift vidare”, allt sånt snack om platser och lösningar kan visa om personen är pålitlig eller inte.

truklift.jpg

Lastbilsliftar kan ta lång tid. Som den här som även skulle jobba emellanåt. Då fick man chansa och prova lifta vidare medan chauffören jobbade.

lift2.jpg

Tummen upp för andra resenärer och äldre par!

Hur säger man nej?

I en situation då jag upptäcker att en person inte går att lita på (vilket endast hänt två gånger) säger jag vänligt ”nej, men tack ändå” och går bort från bilen. Om man inte vill såra en person kan man alltid dra till med en lögn.

– Förlåt, men jag har lovat mig själv och mamma att bara lifta med äldre damer. Men tack ändå!

När ska du lifta?

När du har tid och en plan. Det är A och O! Börja med att kolla hur du tar dig till nästa destination, vilka vägar finns, hur många kilometer eller mil är det och hur lång tid kan det ta? Gå upp tidigt på morgonen för att ta dig till startplatsen och planera att vara framme innan solen går ner. Lifta inte under press, eftersom detta kan påverka ditt omdöme av personer som stannar.

berlinlift.jpg
liftövernattning.jpg

Det är inte kul att inte komma fram och sakna tält, då får man sova bäst man kan vart man än kan.

Var kan du lifta?

Praktiskt taget i hela världen, men det finns såklart ställen där jag personligen inte skulle riskera att lifta. Dels för att jag är tjej, dels för att jag är turist. Dessa två kombinationer är inte alltid till min fördel, tvärtom är jag ibland en måltavla. Och det måste jag vara medveten om! Var du känner dig trygg att lifta är även personligt. Jag vet många som inte vågar lifta i Estland, men som est vet jag att landet är otroligt gästvänligt och tryggt. Det kan dock vara bra att lifta i länder där man hanterar språket eller med personer som eventuellt kan lite engelska, eftersom språkhinder gör det lätt att missförstå varandra eller missbedöma en persons intentioner. I vissa länder är det även förbjudet att lifta – kolla därför alltid olika länders lagar och regler. Motorvägar är över lag en dålig plats att lifta på, eftersom du kan bli en trafikfara och chansen att bli upplockad är liten.

Kan jag lifta ensam?

Ja, men jag skulle inte rekommendera det till alla och i alla länder. Av erfarenhet vet jag att två personer som liftar inte gör så stor skillnad på hur svårt det är att få skjuts. Därför är det ingen fara att vara fler, tvärtom är det säkrare och ibland roligare eftersom man delar på upplevelsen. Men om man liftar själv är det enormt viktigt att man tar det säkra före det osäkra, scannar personer noga och planerar sin dag ordentligt så att man inte står i kvällsmörkret och liftar.

themslift.jpg

Nya Zeeland är kanske världens bästa liftar-land!

Checklista

– Penna och papper för att skriva liftarskyltar
– Tält och sovsäck för långa resor
– Schweiziska armékniv
– Silvertejp (bra för allt)
– Laddad mobil och extern laddare
– Eventuell karta
– Mat och dryck
– Reflexer om man har otur och liftar i mörker.
– Solkräm, keps eller varma extrakläder beroende på plats