Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Radioskugga

Av Posted on Inga taggar 0

Herrtorps Qvarn

Efter en tredagars utflykt till landet som tog mig rakt tillbaka till 90-talet, ni vet tiden då det kunde ta en dryg timma att kolla igenom sin mejl och då de flesta internetsidor hade den där grävande gubben som start ”under construction”.

Det var ett ständigt väntande och uppladdande med min iphones futtiga två piggar mitt på åkermarken utanför Skara, så till slut gav jag upp.. och när man släpper taget om alla sina måsten, det är då livet blir som bäst.

Vi började utflykten med att rymma från Göteborg på valborg och istället för att gå ut och möta upp våra vänner och festa bort kvällen drog vi på oss 4 lager jackor, tröjor, byxor, strumpor och packade bilen full av matsäck och fiskebete så gav vi oss iväg 03 på natten.

Vi kom fram till vår fiskeplats lagom till att solen började titta fram bakom kullarna och det ljusnade, trots att månen fortfarande var framme.

Jag som inte fiskat sedan jag var barn hade lite problem med att få till just det rätta knycket i utkastet och lyckades trassla in linan mer än en gång. Men med det kom lärdom och det var vad som var mest spännande den här dagen, att lära något nytt, helt avstängd från omvärlden!

Efter att ha fiskat i några timmar utan ett endaste napp trots att fiskarna sprattlade, lekte och hoppade kring linan gav vi upp och fortsatte till vår övernattningsplats för dagen – Herrtorps Qvarn. En så idyllisk plats att det var svårt att inte njuta av varje sekund. Och eftersom säsongen ännu inte dragit igång var vi i princip ensamma på området under ett helt dygn.

Under sommarsäsongen kan man både bege sig ut på bäversafari, paddla kanot och njuta av en riktigt god måltid i restaurangen där man även kan smaka på färsköl och någon kallat bävergäll som förr i tiden användes som naturläkemedel. Utblandat med alkohol sades det kunna bota både huvudlöss, feber och användas som preventivmedel.

Men vi tog det mest lugnt, innan vi helt utslagna efter nattens fiske la oss för en eftermiddagstupplur passade vi dock på att besöka Hornborgarsjön för att få en skymt av trandansen, dessvärre såg vi endast två tranor sväva förbi över oss. Trots att våren dröjt i år var vi helt enkelt ute för sent. Istället åkte vi till en andra utsiktsplats på bortre sidan av sjön och fick se mängder av andra fåglar istället. Nu kan jag inte namnet på alla som vi såg så att försöka mig på att återge dem är nog överkurs men flera vackra svanar som dansade med varandra, ett helt gäng skrikmåsar och en svart liten fågel som vi gav smeknamnet sotpippi!!

En underbar dag i solen fick vi trots allt.

När kvällen kom gav vi oss in till Skara för att försöka få i oss lite mat men då ingen av oss är speciellt förtjust i varken McDonald´s eller kebab fick vi förslaget att äta på Julahotellets restaurang. Ja, det låter ju inte alls roligt, men Julahotellet eller Best Western Jula hotell & konferensslog alla våra förväntningar.

Förutom en Zornutställning i restaurangen, var servicen utmärkt och maten mer än bra. Ca 550 kr fick vi betala för en soppa som vi delade på till förrätt, två huvudrätter, öl, vin och källvatten tappad från egen kran. Inte helt orimliga priser med andra ord och definitivt värt ett besök om ni är i stan. Dessutom fanns en enklare meny med barpriser för den som vill ha ngt billigare.

Men det kanske mest oväntade smultronstället fann vi inne på Coop Skara där det mitt i storköpet fanns en restaurang som förutom vanliga cafévaror även sålde lunch och ännu bättre – frukostbuffé för endast 39/59 kr.

Innan vi lämnade Skara passade vi på att byta fiskeställe och fick då hela 3 st färnor, tydligen väldigt ovanliga och dessutom fridlysta så de krokade vi av och släppte tillbaka =)

Nu är det dags att njuta av en riktigt härlig lördag!!