Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Primoula en eko-oas i nationalparken

Utsikten från terassen talar för sig själv..

Efter 27 timmar båtresa och en heldags sightseeing i Ioannina var vi äntligen redo att checka in på hotellet i Ano Pedina, en liten bergsby i närheten av Pindos nationalpark, för våra äventyr i bergen.

Att vi valde just Primoula berodde främst på omtanken hotellet verkade ha om omgivningen, miljön och sina egna gäster. Och efter en första kontakt med hotellets ägare – Christos via mejl blev vi än mer övertygade om att Primoula skulle överträffa våra förväntningar. Vi blev överväldigade av det varma mottagandet och den vänliga attityden redan från start. Och trots att våra förväntningar var relativt höga överträffades de flera gånger om!

På grund av bristande uppkoppling hade vi inte kunnat bekräfta vår bokning och när vi äntligen letat oss fram till hotellet som låg på slutet av en liten grusväg på en kulle över byn stod ändå ägaren Christos där för att välkomna oss. Efter att ha checkat in oss i ett av de pittoreska, vackert inredda rummen i lantlig stil försäkrade Christos sig om att vi hade allt vi behövde. Det kändes mer som att vi kommit fram till vänner än att vi just checkat in i ett hotell vi aldrig besökt tidigare. Efter en uppmaning om att absolut testa hotellets frukost lämnade Christos oss att utforska omgivningen.

Vi behövde inte köra länge på landsvägarna förrän vi såg mängder av insekter, gräshoppor i överflöd som små rävungar jagade på vägarna och flertalet sköldpaddor. Strax stötte vi på en bonde som vallade sina kor tillbaka till hagen efter kvällsbetet och som genast drog upp mobilen och började jaga rätt på en nattöppen taverna när vi undrade vart vi kunde få en bit mat. Gästvänligheten, hjälpsamheten och glädjen hos dem vi träffade var överväldigande.

När vi nästa dag vaknade upp till soluppgången över bergen kändes det nästan som att befinna sig i en saga.

På bordet i vårt rum låg ett tvåsidigt häfte med information från hotellet om hur de arbetade för hållbarhet, men även vad vi som gäster kunde göra för att spara vatten, elektricitet och värme. Hållbarhet är något som ligger oss båda varmt om hjärtat och därför väldigt tacksamt att se.

Breakfast with a view..

Den fantastiska frukostbuffén bestående av hemmagjord spenat- och ostpaj, ägg (kokt, stekt, omelett, röra), korvar, skinka, grönsaker, olika sorters ostar, färskt äkta smör, tre olika marmelader av frukt från gården, färska grönsaker från trädgården, fruktsallad av solmogen persika, vindruvor och aprikoser. Muffins, chockladhavrebakelse, nybakat bröd, crepe med hasselnötscreme, grekisk yogurt med valnötter och honung, färskpressad apelsinjuice, kaffe och grekiskt bergste. Jag kommer att drömma om den länge!!

Att vi var tvungna att testa frukosten var ingen överdrift. Det var bland de bästa någonsin – i alla kategorier, för inte nog med att utbudet var svårt att överträffa så kom allt från deras egna organiska trädgård eller från bönderna i byn. Det var helt enkelt för bra för att vara sant!

När vi mätta och oförskämt nöjda jäste efter frukosten dök Christos upp med en karta över området och tog sig tid att berätta vart vi skulle åka och vad vi absolut inte skulle missa under vår vistelse innan han försvann på jobb och vi passade på att få en rundtur i hotellet. Samtliga rum var vackert inredda i modern, lantlig stil, samtliga med öppen spis och dubbelsäng. Hela hotellet andades omtanke. Detaljerna var fantastiska och de fyra sviterna, somliga i två våningar, var som tagna ur vilket arkitektmagasin som helst. När vi fick veta att det var Christos själv som ritat hotellet och hans fru som inrett det växte vår respekt än mer. Det märktes på varje detalj att det här verkligen var något de älskade. Christos, fick vi veta, var utbildad arkitekt och efter att ha drivit hotellet i 15 år hade nu sonen – Alexis tagit över driften och under hans regi hade man utarbetat ett allt starkare eko-koncept. Alexis är även den som gärna tar med gästerna på hikingturer i bergen och guidar till de bästa platserna i nationalparken.

Vårt rum, foto: primoula.gr

Trots att Primoula ligger något avlägset och att det är en ganska liten, stenig väg upp till hotellet och trots att vi blev välkomnade av tre stora bjässar till vakthundar när vi körde upp på vägen till byn, så glatt välkomnade att vi satte vattnet i vrångstrupen finns det inget negativt att säga om vår vistelse på Primoula i Ano Pedina, tvärtom skulle jag gärna inkvartera mig för ett par år framöver. Det här hotellet är ett absolut måste för den eko-turistande resenären som bryr sig om kvalitet och service. För det här är mer än bara en övernattning – det här är en upplevelse!!

Det är ingen underdrift att säga att jag tror det är näst intill omöjligt att inte lämna Primoula med en önskan om att stanna kvar, jag hoppas att jag snart kan komma tillbaka!!

Till hösten beräknad dessutom hotellets spa-avdelning med sauna och hamam stå klart.

Ett stort hjärtligt på återseende till våra nyfunna vänner – Christos med familj och fantastisk personal! Om ni vill besöka Pindos nationalpark och bland annat Vikos Gorge, världens djupaste Canyon (enligt Guiness rekordbok) kan du boka här och hälsa så hjärtligt från oss!

resebloggar.info

Bilden återger inte på långa vägar skönheten och balansen i den här etagesviten.. Men med en bild på detaljerna kan man ana känslan. Foto: primoula.gr

En bild från bröllopssviten som vi först blev erbjudna men av praktiska skäl fick tacka nej till ;D Suck..