Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Flodsurfarna i Munchen

Flodsurfarna i Munchen, coolaste gänget i stan!! Foto: Johnny Priore.

Sträckan Heidelberg – Munchen var dryga 3 timmar lång. Men fantastiskt bekväm i 1:a klass som vi åkte. Internetuppkopplingen som ingick i biljettpriset fungerade sådär under vissa sträckor men över lag en behaglig resa.

Väl framme checkades vi in på hotellet Schiller5, strax intill Centralstationen. Trots att hotellet renoverades när vi anlände märkte vi knappt av det, förutom kanske byggnadsställningarna utanför fönstren. Efter en kort vila tog vi oss ut på stan för att kunna se så mycket som möjligt av Munchen under det dygn vi skulle vara där. Vi blev tipsade om den Engelska trädgården där de legendariska flodsurfarna även håller till.

Den här tjejen var en av de bästa surfarna som var på plats just idag. Dessvärre fick jag aldrig hennes namn. Foto: Johnny Priore.

En promenad på drygt 15 minuter tog det oss att nå fram till Engelska Trädgården. Men precis när vi kommit fram till trädgården som omger det fantastiska Bavariska palatset började det störtregna. En snäll dam i ett fruktstånd gav oss en påse för att skydda kameran och så vandrade vi runt under tak och beundrade de intilliggande konstgallerierna genom skyltfönstrena tills regnet avtog och vi äntligen kunde leta upp surfarna, vilket var riktigt häftigt. Året om står de på kö för att under några sekunder rida på vågorna och det är endast de allra duktigaste som överhuvudtaget har en chans att bemästra flodvågen i Munchen.

Dessvärre hade vi, precis som under resten av resan, alldeles för lite tid att faktiskt uppleva städerna. Vi tog en snabb tur i parken som var alldeles slående vacker, den breda floden som rinner igenom det gigantiska grönområdet mitt i Munchen är som en saga. Helst av allt hade man velat flyta runt sakta, sakta i en kanot i flera timmar. Men vi skyndade vidare. Bara en stund senare skulle vi möta upp resten av gruppen och vår guide utanför Munchens stadshus för en guidad promenad genom centrala Munchen.

Hade vi haft tid så hade det här varit ett bra alternativ igenom Engelska trädgården. Men det får helt enkelt bli nästa gång!! Foto: Johnny Priore

Biergarten. Foto: Johnny Priore.

Vi hade tur som kom tidigt och satte och ner för att ta en alldeles för dyr kaffe när klockspelet på stadshuset gick igång och hela massan på torget (främst asiatiska turister) tog upp sina kameror och telefoner för att filma det berömda spelet. Visst var det häftigt att se men roligast var nästan den klunga av hundratalet turister som alla stod lutade lätt bakåt med nackarna bakböjda och blicken riktad mot himlen, alla med en mobil eller en kamera i händerna.

Vår tour började just där och vi fick berättat för oss att balkongen utanför stadshuset är just den som fotbollslaget Bayern Munchen skriker ut sina segerrop efter en lyckad match. Därefter tog vi oss vidare till Biergarten, där vi sedan fastnade resten av touren eftersom vår guide, som berättade de mest fantastiska historierna om staden föreslog att vi skulle testa en öl. Och sedan hade vi glömt av tiden. Så till den milda grad att vi kom närmare en timme försent till middagen som bjöds av Munchens turistbyrå.

En fantastisk dag full av skratt, proppad av intryck var till ända, nästa dag väntade ännu mer Munchen och sedan vidare färd till Innsbruck.

Nu hade vi fått upp farten!! =)