Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.

Heidelberg på segway och stängda hotell

Segwaying in Heidelberg. Foto: Johnny Priore

Efter en andra natt i Antwerpen och en tidig morgon blev det dags att ta oss vidare till Heidelberg. Tågresan gick relativt smidigt trots 3 snabba byten och när vi äntligen kommit fram till hotellet i Heidelberg hann vi inte mer än checka in och lämna våra väskor på rummen innan det var dags att ge oss iväg för dagens tour – segway runt staden.

Jag har aldrig tidigare kört segway och trodde naturligtvis att jag skulle dö, ramla och slå mig, snubbla.. jag tänkte nog på alla otroligt pinsamma och smärtsamma saker som kunde hända med en förstagångsåkare. Den skräcken försvann dock nästan direkt efter att jag kommit upp på segwayen och fått köra runt lite. Och ju längre tid det gick på min segway desto tryggare kände jag mig och desto fortare körde jag – det här var ju sjukt kul!!

Vår segwaytour gick igenom gamla stan och den gamla bron, längs floden, mot universitetet där ett stort cancerforskningscentra ligger. Vidare genom väldigt fascinerande områden av Heidelberg, upp över Filosofenbacken, för att få så bra utsikt över staden och slottet som möjligt och sedan vidare ner igen och tillbaka till uthyrningsstället.

Av guiden fick vi veta att Heidelberg är den tyska staden drottning Silvia härstammar ifrån och det är här hennes förfädrar är begravna. Vi hoppade dock över visningen av gravarna.

Lyriska över segwaytouren (jag kunde knappt lämna tillbaka min) satte sig resten av gänget ner för att dricka öl medan jag strosade runt i staden. Vi hade haft riktigt tur med vädret idag, solen sken och det var riktigt varmt. Jag vandrade upp till slottet som trots att det var stängt var värt att besöka – utsikten var fantastisk och kontrasten mellan den röda stenbyggnaden och den lummiga grönskan var sagolik.

A very happy segwayer. =) Foto: Johnny Priore.

En paus för att se slottet på filosofievägen. Foto: Johnny Priore

Nästan precis när jag kommer ner från slottet började det regna och störthagla. Jag hade som tur var hunnit ända fram till ett riktigt mysigt torg och tog skydd i ett cafe där jag passade på att beställa en smaskig iskaffe-glass drink. Men så snart det värsta regnet tagit slut gick jag vidare och gjorde både pubgatan och shoppinggatan innan det var dags att möta upp resten av gänget på den Österrikiska restaurangen Zum Goldener Hecht. Här var portionerna på maten förmodligen de största jag någonsin fått på någon restaurang i hela mitt liv. Salladen jag beställde – rostbiffsallad – räckte för att mätta fler än två personer. Den var så stor att den var större än salladerna vi gör åt oss alla fyra hemma. Jag åt alltså inte ens hälften. Men god var den däremot. Riktigt god!!

Efter middagen promenerade vi tillbaka till hotellet och njöt av den svala kvällen.. ända tills vi kom fram och insåg att kvällsportiern hade bommat igen stället och gått hem. Med våra nycklar kvar i lådan. Efter att ha klättrat över en grind och bankat på bakdörren blev vi till slut insläppta och fick komma in på våra rum, men det var en dryg timmas äventyr innan vi äntligen kunde lägga oss tillrätta i de fantastiska rummen.

Nästa dag väntade Munchen, guidad promenad och traditionell Bavariansk middag!