
Just nu byggs en ny flygplats i Dalafjällen mellan Sälen och Trysil. I december 2019 förväntas första planet landa. Vilket vansinne.
Den svenska fjällturismen hoppas på en toppensäsong. Förra vintern skidsemestrade vi som aldrig förr i svenska fjällen. Vintervädret var på topp med mycket snö och sol ända fram till mitten av april.
Det minns många, som också minns sommarens värmebölja. Längtan är stor efter klar frisk vinterluft, helst med blå himmel och lysande sol förstås. Fjällturistentreprenörerna gnuggar händerna och ser fram emot en rekordsäsong.
Gott så! Men framtiden ser både ljus och mörk ut för att kommande vintrars skidturister ska kunna ta sig till fjällen på ett hållbart sätt.
Vi kan ju börja med eländet:
Just nu byggs en ny flygplats mellan Sälen och Trysil. I december 2019 förväntas första planet landa. Vilket vansinne! En gång i tiden fanns järnväg från Borlänge via Malung till Sälen och ända upp till Särna. Rälsen är delvis uppriven. Men med relativt blygsamma investeringar skulle man kunna lägga ny räls, och rusta upp den gamla rälsen där den finns kvar, och få till fungerande tågtrafik från södra Sverige till Sälens skidbackar. Sälenfjällen är idag ett skidområde som bygger på att att praktiskt alla anländer i egna bilar. Men istället för att satsa på tåg blir det i framtiden inte bara bilar och utan också flyg.
Flygplatsen byggs av lokala näringslivet i form av Scandinavian Mountains Airport AB, som ägs av företag i regionen, bland annat skidanläggningarna. Men alla svenskar är via skattesedeln med och finansierar vansinnet, eftersom regeringen bidrar med 250 miljoner kronor i investeringsstöd till den planerade flygplatsen.
Hade vi skrivit 1989 i kalendern hade jag kunnat förstå satsningen. Då fanns inte den medvetenhet om klimatuppvärmning som finns idag. Men att riks- och regionalpolitiker idag ger tummen upp till ännu en onödig flygplats känns extremt otidsenligt och omedvetet – som om de sovit senaste tio åren och missat vad resten av världen talar om.
Så tar vi de två ljuspunkterna:
I vinter kommer Snälltåget och Inlandsbanan göra en gemensam satsning med ett nattåg som skidsugna semesterfirare kan ta från södra Sverige till Norrlandsfjällen.
Tåget kommer att gå från från Malmö via Stockholm med avstigning längs Inlandsbanan i Dorotea, Vilhelmina och Storuman för vidare transfer till flera fjälldestinationer. Fjälltåget rymmer 240 resenärer i liggvagnar och har en därtill en restaurangvagn. Till att börja med blir det denna vinter tyvärr bara två tur och retur-resor – och inte daglig reguljär trafik. Men går det bra i vinter kommer det förmodligen att bli fler nattåg på inlandsbanan vintern därpå.
Hela resan är fossilfri. Första delen av resan körs med eletriska lok, men på Inlandsbanan som inte är elektrifierad körs tåget på förnyelsebart RME-bränsle (som görs av raps).
Den andra ljuspunkten är att SJ från och med i höst åter börjat köra sitt nattåg från södra Sverige till Undersåker, Åre och Duved alla kvällar i veckan, och inte bara under helger och under högsäsongerna, som det varit de senaste åren.
Ett steg tillbaka och två framåt med andra ord. Det är bra, men det kan bli bättre.
Lapplandstågets avgångar
Preliminär tidtabell vecka 11 och 12
Avgång lördag 9:e och 16:e mars
Malmö 16.30 (ankomst återresa 18:e mars och 25:e mars 07.00)
Stockholm 23:00 (ankomst återresa 17:e mars och 24:e mars 23.30)
Ankomst söndag 10:e och 17:e mars
Dorotea 09.30 (avgång återresa 14.50)
Vilhelmina 10.30 (avgång återresa 13.45)
Storuman 11.50 (avgång återresa 12.25)