
De som valde bort flyget stannade helt enkelt inte hemma. De tog bilen, bussen – eller tåget.
Första kvartalet i år har flygplatserna i de fyra nordligaste svenska länen tappat fler än 50 000 resenärer jämfört med samma period förra året. Häromdagen rapporterade P4 Jämtland att också flygresandet till Östersunds flygplats minskar. Nedgången på Östersundsflygen är nästan 5 000 resenärer, en minskning med 3 procent jämfört med första kvartalet 2018. Färre resenärer betyder sämre lönsamhet för flyget, vilket kan innebära färre turer eller nedlagda flyglinjer.
För turismen i Jämtland kan nedgången bli problematisk, tror flygplatsdirektör Susanne Norman.
– Vi vet att den framtida besökaren är en internationell gäst, vi är beroende av att flyget fungerar och att vi har ett inrikesnät som matchar besöksnäringens behov, säger hon.
Susanne Norman befarar att nedgången är en effekt av flygskamdebatten, som hon menar drabbar turismen. Ungefär så här gå hennes tankegång: folk skäms för att flyga och stannar därför hemma, vilket leder till att de som jobbar med turism i Jämtland blir arbetslösa, vilket i förlängningen leder till att provinsen utarmas ett snäpp till.
Men det tror inte jag. Jag tror att flygplatsdirektören är lite för närsynt när hon gör analysen att turismen i Jämtlandsfjällen står och faller med flyget. Självklart kan turismen bli lidande om flyget vore det enda bekväma och rimliga sättet att ta sig till sin destination. men det är det ju inte i just det här fallet, eftersom flera av Sveriges populäraste vandringsleder och skidområden såväl i Jämtland som i Norrbotten har turen att sedan mer än hundra år tillbaka ha dagliga direkttåg från södra Sverige, både på dagen och på natten.
SJ har flera direkttåg till Åre och Duved, som nyligen utökades med nattåg från Göteborg via Örebro till Duved, respektive Abisko, Björkliden och Riksgränsen. Dessutom har Snälltåget i år kört direkttåg från Skåne via Stockholm till Vemdalen och via inlandsbanan till Lapplandsfjällen.
Vi har ännu inte fått statistiken för hur många som valde tåget till fjällen i vintras, men signaler från tågbolagen och turistbranschen tyder på att årets vinterturistsäsong i fjällen har varit bättre än på länge.
De som valde bort flyget stannade helt enkelt inte hemma. De tog bilen, bussen – eller tåget.