
Schweiziska SBB och österrikiska ÖBB har planer på att sätta in fler internationella långlinjer – både i form av dagtåg och av nattåg.
Det är ju häftigt att höra. Den utdömda nattågstrafiken som Deutsche Bahn tyckte var så olönsam att man la ner alla sina nattåg 2016 har nu, bara tre år senare, visat sig vara en formidabel succé. ÖBB:s nattåg mellan Zürich, Basel, Berlin och Hamburg är ständigt fullbokat. Efterfrågan är helt enkelt större än utbudet. Därför kommer det snart att bli fler och längre nattåg på sträckan.
Även nattågslinjen mellan Zürich, Innsbruck, Salzburg och Prag, som i idag körs med enbart sovvagnar, går så bra att man måste sätta in extravagnar, och det gör man i form av liggvagnar (couchette), som är billigare att boka och rymmer sex personer per kupé.
För att klara av ökningen av nattågstrafiken har ÖBB beställt 13 nya nattåg. De byggs just nu och ska levereras under 2022.
Samtidigt har schweiziska SBB sagt att man ska sätta in fler internationella dagtåg. Eurocity-tåget som förbinder Zürich med München kommer att få dubbelt så många dagliga avgångar (sex istället för tre) från och med slutet av nästa år då elektrifieringen av en delsträcka i Tyskland är klar.
Fotnot: 1 oktober släpps min nya bok, ”Ta tåget – på spåret genom historien, samtiden och framtiden” (Ordfront förlag).
