
Jag tror med andra ord att regeringen knappast skulle göra nån förargad om man vågade ställa det modesta kravet att varken SAS, Bra eller nåt annat flygbolag får flyga Stockholm–Göteborg och Stockholm–Sundsvall.
Sverige har vinnlagt sig om att gå i bräschen när det gäller omställning till en grönare ekonomi.
Därför är regeringens vägran att ställa miljökrav för att SAS ska få sina 5 miljarder i kronor i kreditgarantier jättemärklig.
I Paris tänker man annorlunda. Häromdagen beviljade Frankrike ett stödpaket till Air France-KLM på cirka 70 miljarder kronor. Stödet villkoras med krav på att flygbolaget inte får konkurrera med järnvägen. Flygbolaget ska heller inte få flyga inrikes på sträckor där tåget gör resan på mindre än 2,5 timmar. Dessutom kräver Frankrikes regering att bolaget jämfört med utsläppsnivåerna 2005 ska minska koldioxidutsläppen med 50 procent till 2030. Och om fem år ska minst 2 procent av flygbränslet komma från förnybara källor.
Även i Bryssel tänker man annorlunda. Ordförande i Europaparlamentets miljöutskott, Pascal Canfin heter han och tillhör den franska presidenten Macrons parti (La République En Marche), vill att flygbolag som ber om stödpaket måste förbinda sig att driva igenom en grön övergång.
– För vi kan ju inte göra om samma misstag som efter finanskrisen 2009 och använda skattepengar för att investeringar utan att ta hänsyn till målen i EU:s gröna giv, säger han enligt Reuters.
Kort sagt: se dagens kris som en möjlighet att göra något gott. Men nej! Sverige, som tidigare ansåg sig befinna sig framkant, har plötsligt hamnat i bakvattnet när det gäller resandet och miljön.
***
Ett vanligt argument för att Sverige måste ha ett livskraftigt inrikesflyg är att vi är ett avlångt land. Utan flyget drabbas näringslivet i framförallt norra Sverige och platser som har det skralt med järnvägsförbindelser med snabba direkttåg. Det är ett ganska bra argument. Sverige måste nog ett tag till ha ett begränsat nät av flyglinjer så att Kiruna, Luleå, Skellefteå, Umeå och kanske också några norrländska inlandskommuner får bibehålla en snabb förbindelse till huvudstaden.
Men om Sverige skulle kopiera kraven från Frankrike hotas inga norrländska flyglinjer, eftersom tågresorna mellan Stockholm och alla stationer från Hudiksvall och norrut tar längre än 2,5 timme.’
Varje land är unikt. Svenskar är lite mer tillvanda med avstånd. I vårt land kan jag tycka att man skulle kunna sätta gränsen på åtminstone 3,5 timme. Fixar tåget resan på mindre än den tiden så får varken SAS eller nåt annat flygbolag flyga den sträckan.
Det skulle innebära stopp för flyget mellan Stockholm och Göteborg där flyget knappast spar en enda minut jämfört med tåget. Men kanske också stopp för flygen mellan Stockholm och Sundsvall eftersom tåget fixar den resan på ganska precis 3,30 timmar. Så kan resten av inrikesflyget få finnas kvar – men förstås vara behäftat med stränga miljökrav, som i Frankrike.
***

Jamen, tåget kan man ju inte lita på, invänder du. Förseningar orsakade av obehöriga på spåren, signalfel och fan och hans moster, resonerar du och bokar flyget.
Låt oss därför titta närmare på Sveriges mest trafikerade sträcka, alltså den mellan Stockholm och Göteborg som (före coronan) trafikerades av två tågbolag: statliga SJ och Hongkongägda MTR Express (som numera kallar sig MTRX), och tre flygbolag: SAS, Bra och Norwegian. Matchen om punktligast transportbolag vinns dock inte av något av flygbolagen, utan av MTR, med flygbolaget Bra på silverplats och SJ som bronsmedaljör.
Gör man det till en tävling mellan å ena sidan alla tåg och å andra sidan alla flyg på sträckan vinner tåget med knappt 75 procents punktlighet, medan flyget bara lyckas få drygt 63 procent av sina plan att komma fram i tid (jämförelsen gjordes tredje kvartalet 2017 och statistiken kommer från Trafikverket och Flightstats.com, sedan dess har framförallt SJ:s punktlighet ökat).
Nästa steg blir förstås att bygga rakare räls och sätta in snabbare tåg så att också exempelvis Stockholm–Malmö, Stockholm–Östersund och Stockholm–Oslo klaras av på under 3,5 timmar, så att vi kan lägga ner även de flyglinjerna för gott. Fast det lär ju ta några år. Men allt det andra kan man göra nu.
Jag tror med andra ord att regeringen knappast skulle göra nån förargad om man vågade ställa det modesta kravet att varken SAS, Bra eller nåt annat flygbolag får flyga Stockholm–Göteborg och Stockholm–Sundsvall.
Där går det ju redan idag så många tåg. Och där är restidsskillnaden mellan tåget och flyget redan idag lika med noll.
Lyssna på podden Resor med Vagabond!
Du hittar den i Itunes, Podcaster, Spotify, A-cast och överallt annars där poddar finns.

Läs ta tåget!
Ta tåget är min senaste bok som handlar om tågresandet dåtid, samtid och framtid, är både en personlig reportagebok om fantastiska tågresor världen runt och en resonerande och kritiskt granskande essäbok om järnvägens roll i samhället. Här kan du köpa boken och få den levererad hem!
