
Istället har flygbolaget inlett ett nära samarbete med Deutsche Bahn som man kallar Lufthansa Express Rail.
Kommer vi att resa annorlunda efter pandemin?
Kanske inte. De turistiga hotspots som är beroende av turism kommer att satsa hårt på att få tillbaka turistströmmarna. Mycket tyder, enligt de turismexperter jag pratat med, att det kan bli en backlash för alla satsningar på hållbarare turism. När Barcelona, Kroatiens kust, Greklands öar och Venedig ska locka tillbaka turisterna efter pandemin vill man för jobbens och ekonomins skull snabbt komma tillbaka till de gamla höga volymerna.
– Under pandemin led de här destinationerna av bristen på turister. En stor andel av de här städernas och ländernas BNP kommer ju från turismen. Därför tror jag inte på ett försiktigare mer hållbart resande efter pandemin. Destinationerna har inte råd med det, säger Johanna Danielsson på Kairos Future och medlem i Världsturistorganisation UNWTO:s turismexpertpanel.

Men kanske ändå.
Det som talar för att en hållbar turism kan få en skjuts i ryggen av 2020 års pandemi är om regeringarna villkorar sina stödåtgärder. Det har den franska regeringen redan gjort när de sagt till Air France-KLM att om de ska få statsbidrag kan de inte konkurrera med tågen på vissa inrikessträckor (där tågresan tar kortare tid än 2,5 timmar) – dessutom måste de halvera sina koldioxidutsläpp.
Kanske ändå.
För nu meddelar Lufthansa att man lägger ner fem inrikeslinjer som tidigare utgick från München och Frankfurt. Istället har flygbolaget inlett ett nära samarbete med Deutsche Bahn som man kallar Lufthansa Express Rail. Det innebär att man när man anländer till de här flygplatserna ska kunna resa vidare med sitt boardingkort på tågen till 17 olika destinationer i Tyskland och Schweiz.
Även i Österrike lägger man ner inrikesflyglinjer, nämligen den mellan Wien och Salzburg. Istället blir det 31 dagliga så kallade AIRail-tåg mellan Mozarts födelsestad och Wiens flygplats.
Läs mer om samarbetet mellan Lufthansa och Deutsche Bahn här.

En bok på tre språk
Min bok Ta tåget finns på svenska (originalspråket) – skaffa den här, men också på tyska och italienska. Den tyska upplagan ligger just nu på Der Spiegels Bestellerliste.
