Nattåget från Sverige till kontinenten rycker närmare

Somna på Stockholms eller Malmö Central och vakna i Tyskland eller Belgien. Förhoppningen är att de första nattågen ska kunna börja rulla påsken 2022 mellan Malmö och Köln och kanske också Stockholm och Hamburg. För regeringen och samarbetspartierna lägger 300 miljoner kronor i höstens budget på nattåg till kontinenten. Samtidigt satsar man 200 miljoner kronor…

Det nya tågluffarkortet för dig som vill tågluffa i Sverige i sommar

Mellan 1979 och 2008 fanns ett nordiskt tågluffarkort som hette Scanrail Pass som inspirerade Margareta Lindblad och Willy Westby att 1983 ge ut guideboken Norden runt med tåg. Norden runt på räls! Vilken lysande idé det var att göra det praktiskt enkelt och billigt att tågluffa i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Synd bara att…

Möte i kupén på indiskt tåg

Samtal i tågkupéer med främlingar har en tendens att bli personliga. Särskilt om resan är lång och resenärerna befinner sig på tryggt avstånd från vardagen där hemma. Utdrag ur Ta tåget – På spåret genom historien, samtiden och framtiden (Ordfront förlag): På indiska tåg som färdas i flera dagar blir man lätt bekant med sina…

Tillåt inte flyget konkurrera med tåget mellan Stockholm och Göteborg

Jag tror med andra ord att regeringen knappast skulle göra nån förargad om man vågade ställa det modesta kravet att varken SAS, Bra eller nåt annat flygbolag får flyga Stockholm–Göteborg och Stockholm–Sundsvall. Sverige har vinnlagt sig om att gå i bräschen när det gäller omställning till en grönare ekonomi. Därför är regeringens vägran att ställa…

Tänk om nya nattåg kunde startas utan åratal av utredning

Att starta en ny flyglinje verkar vara hur enkelt som helst. Inom flyget är det en procedur som är förvånansvärt fri från byråkrati. Sedan avregleringen av flyget EU för snart 30 år sedan krävs inga årslånga statliga utredningar och förhandlingsrundor innan det kan bli verklighet. När regeringen förra vintern meddelade att man vill upphandla och…

Hitlers planer på tåg med bassäng och bio

De halvkilometerlånga dubbeldäckade tågen skulle rusa fram genom det sköna nya Grossdeutschland i 200 kilometer i timmen med upp till 4 000 passagerare. Nazityskland hade storslagna planer för järnvägen. Storbritannien var en maritim världsmakt. Men det tyska världsimperium som Hitler planerade för sträckte sig framförallt över landområden. Därför började man planera för ett nät av extremt…

Norge tar över nattåget Stockholm–Narvik

Nattåget Stockholm–Narvik har körts av SJ de senaste 12 åren. Men nu har det statliga svenska tågbolaget förlorat upphandlingen av Norrlandstrafiken. Vinnare är istället Vy Tåg som ägs av Vy som i sin tur ägs av norska staten. Från luciadagen i år tar det norskägda tågbolaget över Sveriges längsta, äldsta och numera enda året runt-trafikerade…